Gul sten börjar! Mattcurlingsmästerskap i Ullared

SPF Seniorerna Gällared-Ullared stod värd när årets förbundsmästerskap i mattcurling genomfördes i Ullareds Idrottshall – ett stenkast från bygdens kända shoppingmecka. Tävlingen genomfördes under en dag den 12 april där 64 anmälda lag gjorde upp om vinnarbucklan och äran.

• Segrarna Eva och Gösta Andersson från SPF Seniorerna Orustveteranerna förlorade två matcher men vann alla andra.
  • De engagerade funktionärerna från SPF Seniorerna Gällared-Ullared fick ett heldagsjobb med allt från fikaförsäljning till att vara domare.
  • Gul sten börjar!
  • Förbundsmästerskapet i mattcurling bjöd på många olika stilar i mattcurlingskasten.
  • Publiken, bestående av spelare och andra mattcurlingentusiaster, var med på noterna. Inte minst i de spännande slutspelsmatcherna.
  • Ing-Britt Hultgren från SPF Seniorerna Orustveteranerna får till ett bra kast.
  • Gul sten börjar!

Lagen bestående av en dam och en herre kom endast från de södra delarna av landet med betoning på de halländska orterna. Med denna representation blev tävlingen mer av ett Götalandsmästerskap än ett FM för SPF Seniorerna. Förhoppningen är att mattcurlingen som spel sprider sig till fler delar av landet och SPF Seniorernas aktivitetsutbud.

De tävlande spelade i grupper på 10 mattor från tidig morgon till sen eftermiddag. Arrangörsföreningen ställde upp med funktionärer som domare vid varje matta och tillsammans med representanter från spelgruppens lag såg de till att poängen räknades rätt. Grundspelet genomfördes under förmiddagen och framåt tretiden drog slutspelet igång. Det var små marginaler som avgjorde möjligheten att få komma med till slutspelet. Och lite tur med lottningen. Men framför allt en jämnt och starkt spel – och helst lagom bra glid på mattan.

Slutspelet bestod av korta snabba matcher där spelarna var tvungen att ha tungan rätt i mun. Ett litet fel och laget åkte ut. Bäst på detta var vinnarlaget Eva och Gösta Andersson från SPF Seniorerna Orustveteranerna som bara spelat ett par år. De förlorade allt som allt två matcher men vann alla andra.

Sammanhållande för det lyckade och väl genomförda mästerskapet var Inge Nilsson från Gällared-Ullared-föreningen. Han var väldigt nöjd efteråt – även med samarbetet med Unicurl där Christian Ahlqvist fungerade som speaker stod för det tävlingstekniska. Prisutdelare var mattcurlingens fader Carl- Åke Ahlqvist. Topptrion som förärades medaljer, blommor och varsin rejäl buckla bestod av:

1.Eva och Gösta Andersson SPF Seniorerna Orustveteranerna

2. Eivor Hjortkrans och Sture Karlsson SPF Seniorerna Vimmerby