Månadsbrev 2024

Månadsbrev april 2024

Hej bästa SPF medlem!

Månadsmöte 22 april på Patricia

Då sitter avgående redaktören på HT Lilian Sjölund i ”heta stolen”. Vi får möjlighet att ställa frågor till henne och höra henne berätta om sitt intresanta jobb som hon nu lämnar. Vi får också underhållning av Kjell Högdahl och Jan-Erik Persson ”Från Olle Adolfsson till Mikael Wiehe”.

Betalning med kort. 100 kr inkl. fika.  Lotteri med fina vinster. Föranmälan på telefon eller sms till Margaretha Berglin tel 070 348 62 63 eller Roland Dahlberg 070 330 71 01.

Resor:

Höga Kusten Bygdespel musik komponerad av Tomas Ledin. Kända skådespelare. Anmälan senast 10/5. Kostnad 1 040,- inkl resa, middag och inträdesbiljett. Missa inte detta! Superbilligt! Anmälan till Hudik Taxi eller till Ingrid Mickelsson tel 070 685 51 06. Gör det redan nu. Kan bli fullbokad inom kort.

Vår resegrupp erbjuder nu många resor och till ett lågt pris.

SPF medlemmar är prioriterade på våra resor. Finns restplatser så kan de erbjudas icke medlemmar. Vi bifogar två sidor med presentation av alla våra resor. Gå även in på Hudik Taxis hemsida så kan ni läsa om resorna. Vi bifogar vårt utbud här.

Nytt: Anmälan sker till Hudik Taxi eller till den som står som reseansvarig för resan. Ingen annan.

Antal medlemmar

Vi nådde nästan 700 st medlemmar i vår förening i slutet av mars. Tyvärr har ca 30 medlemmar tagits bort ur vår medlemsförteckning vid månadskiftet mars/april pga utebliven årsavgift. Men det är glädjande att vi har en stor tillströmning av nya medlemmar.

Bouppteckning och arvskifte

Vi har nu genomfört två studiecirklar i bouppteckning och arvskifte. Vi har nu ytterligare 25 medlemmar med titeln Jurist, eftersom de nu kan göra bouppteckning och arvskifte.

Vi fick uppskattning för den genomförda utbildningen och alla vet nu hur ett bankkonto ska öppnas som inte spärras när man avlider. Hur gäller framtidsfullmakt och andra fullmakter? Kan man som efterlevande make/maka bli arvlös? Vad ska man tänka på när man skriver testamente? Nya studiecirklar i ämnet kommer att ske under hösten 2024.

8 april har vi ett extra möte på Patricia där våra nya medlemmar under de senaste 13 månaderna blir inbjudna. Vi bjuder på kaffe och smörgås. Styrelsen och ledare för olika gruppaktiviteter presenterar sig. Föranmälan på telefon eller sms till Margaretha Berglin tel 070 348 62 63 eller Roland Dahlberg 070 330 71 01.

Seniorernas TEKNIKBYRÅ vid ”Spiltan” Patricia, Lastagegatan. Krångel med telefon, dator eller ”platta”? Välkommen! Ställ dina frågor. Ring 070 267 06 51. Besök Mån,Ons o Fred kl 13-15. Fredagar även kl 10-12.

SPF dans.  Lokal är Vuxenskolans ”Musikhuset” mitt emot Dollarstore. Anmälan till ledarna Ragnhild och Roger Östlin tel 070-317 62 93. Torsdagar kl 14.15 – 16.00

Restaurangbesök

Fredag 26 april besöker vi en restaurang tillsammans och äter lunch.  Gittan Hammarstedt är den som håller i lunchen och anmälan sker till henne på tel 070 -663 43 36.

Kortspel

Varje onsdag kl 13.00 i vår lokal. Ledare är Gerd Eriksson och Ann-Britt Dolk. För närvarande är det fullbokat.

Stickgruppen

Torsdagar kl 11.00 ojämna veckor i vår lokal. Ledare är Kajsa Sundell

Kören övar varje tisdag kl 14.00 i SPF lokalen. Körledare är Gunbritt Rotter och Barbro Persson. Musiker är Åke Svalfors och Bengt Näsfors.

Gåfotboll Vi har samarbete med Strands IF och varje torsdag kl 11 – 12.30 kan du delta. Vi håller till i Aktivitetshuset (fd HIAB).

HittaUt orientering börjar i maj och då är SPF Glada Hudik med. Kom med du också! I samarbete med orienteringsklubbarna i Hudiksvalls kommun.

Boulespel börjar i maj månad. Ledare är Barbro och Tord Westman tel  070 384 52 03

och 073 912 40 73.

EKONOMI

Ränta och fria uttag hos SBAB och Landshypotek bank - ränta 3,75%, Skandia 3,65%,

Hälsinglands Sparbank ränta 3,5%, Handelsbanken och Nordea 2 %.

Hälsningar Roland Dahlberg                                                                                                    Ordförande SPF Seniorerna Glada Hudik