2024-03-03 Vier Brillen på Råda Rum

"Vi tackar Vier Brillen, vi tackar Leif Allvin (som fått till detta ”event”) och alla övriga som hjälpt till och som fick oss att gå hem i ett tillstånd av själslig upprymdhet och värme", skriver Claes Green. Läs mer och se Ove Sjöstrands bilder nedan.

Claes Green:

Ännu en underhållande kväll på Råda Rum

Vi var 361 betalande besökare som hade samlats i Råda Rums magnifika stora sal denna grådis-snålkalla Vasaloppsdag, den första söndagen i mars. Vi behövde verkligen något uppmuntrande, som värmde våra huttrande själar. – Och vi blev inte besvikna!

På slaget 18 dök 6 herrar i kycklinggula skjortor upp på scenen. Det förväntansfulla sorlet i lokalen tystnade och herrarna ifråga började genast sprida glädje och hjärtevärme omkring sig. Namnet på ensemblen, ”Vier Brillen”, är ju en något knepig benämning på en grupp på 6 medlemmar där 5 har glasögon. Men allt har en förklaring. Ensemblen startade 1994 med 3 medlemmar som snart blev 4 och eftersom samtliga bar glasögon var namnet givet. När namnet sen var etablerat kunde man ju inte ändra det, trots att ensemblen förändrats.

Man presenterade sig som ”Hisingens Nationalorkester” (fem av herrarna var från Hisingen medan en ”stackare” var från Grums, men han var glad ändå…). Sen följde 11 svängiga, medryckande låtar med mycket roliga och underfundiga texter, trivsamt presenterade av den från GP inte helt okände kåsören Kristian Wedel, som också spelade saxofon.

Såväl presentationerna som texterna i låtarna passade påtagligt den något till åren komna publiken. Ungdomar i dag hade nog inte fattat mycket av poängerna, men för oss som lyssnade blev det många glada skratt.

Musiken var alltså påtagligt av den trivsamt svängiga karaktären, men ibland hettade det till lite. Som i låten ”Gå mot rött” som spelades i 5-takt. Mycket bra! Dessutom med ett fint saxofonsolo av värmlänningen från Grums! Men alla de enskilda musikerna var ju på topp, med små solosnuttar här och där.

Efter paus med möjlighet till fika, köp av skivor (vi äldre har ju faktiskt CD-spelare, ja kanske t.o.m. grammofon som det sjöngs om i en av låtarna) samt möjlighet att lösa medlemskort i vår eminenta förening ”Vintergäcken”, fortsatte det sedan med ytterligare 12 lika trevliga, roliga och fyndiga låtar med härligt sväng.

Vi tackar Vier Brillen, vi tackar Leif Allvin (som fått till detta ”event”) och alla övriga som hjälpt till och som fick oss att gå hem i ett tillstånd av själslig upprymdhet och värme.

Claes Green

Text: Claes Green

Bild: Ove Sjöstrand

Inbjudan till konserten.

Inlägg (2024-03-05): Bengt G Bengtsson (0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com )

Är du nyfiken på våra övriga "Huvudnyheter" (bildspelet) och "Senaste Nytt"? Klicka här!