2024-01-14 "Sprudlande sväng från sammansvetsat gäng", SECOND LINE JAZZBAND

Rubriken är från Mats Hallbergs mycket initierade och positiva recension. Och publiken instämmer till fullo i lovorden, om än i mer korthuggen form.

Den 14 januari levererade Leif Allvin den sjätte "pandemikonserten" på Råda Rum. Nu var det New Orleans inspirerad jazz med SECOND LINE JAZZBAND, från Göteborg, på programmet -- till publikens stora förtjusning.

Rubriken "Sprudlande sväng från sammansvetsat gäng – Second Line Jazzband i Mölnlycke" är från Mats Hallbergs mycket initierade och positiva recension. Recensionen finns i sin helhet här.

Nedan citeras i brottstycken kursiverat.

Second Line Jazzband bildades 1989 i Göteborg av talangfulla musiker, merparten tonåringar. Man har etablerat sig som en av de främsta representanterna för traditionsbevarande jazz. På repertoaren står musik som ofta kan dateras ett sekel bakåt i tiden.

Bandmedlemmar

Niklas Carlsson - trombone & sång

Bandets talesperson trombonisten Niklas Carlsson tar hand om presentation av låtar, upplyser om sättning och fyller på med improviserat, hejdlöst mellansnack som vore han en korsning av Kurt Olsson, Lindeman, Häckner och Farbror Frej. Kul bonusinslag, även om standarden skiftar. Givetvis förklaras bandnamet.

Klas Nilsson - trumpet & sång

En höjdare i första set infaller i Savoy Blues (Kid Ory), vars spänstigt utformade arr (hade önskat mer av sådana sofistikerade arr) gör att låten sticker ut. Klas Nilsson levererar ett hisnande solo medan Hampus Andersson snyggt vidareutvecklar harmoniken.

Olof Skoog - saxofoner, klarinett & sång
I främre ledet har munvige Carlsson sällskap av Klas Nilsson på trumpet jämte Olof Skoog på träblås, det vill säga anmärkningsvärt nog kombinationen tenorsaxofon/ klarinett. Samtliga tar ton också vokalt, antingen var för sig eller unisont. Det sjungs med finess och skärpa.Därpå följer skönt släpig sak signerad Hoagy Carmichael med Skoog vid sångmikrofonen och rivig komposition av Jerry Roll Morton som tvingar Bach att idka ”hårdkörning”

Hampus Andersson - gitarr
Konsertens avslutande del kulminerar i en sensationell avstickare, en country-influerad låt vars feature lyfter fram Hampus Andersson. Njuter av ekvilibristiskt musicerande som kommer till sin rätt genom ypperlig gitarrförstärkare.

Johan Horner - trummor (Bild från SLJB, hemsida)
I en längre minst sagt intensiv insprängd sekvens ger sig Johan Horner hän, förvandlas i en eruption av shuffle till en batterist i Gene Krupa style. Maxad uppvisning! Föreställer mig att den pigga pensionärspubliken och anhöriga hade stor behållning av den stompigt fartfyllda konserten, inklusive de lugna låtarna.

Per Bach - kontrabas (Bild från SLJB, hemsida)
 I tradjazz kan inte den som lirar ståbas slappna av det minsta då hen har en drivande roll. Denne rytmiserande pelare på kontrabas heter Per Bach.

Mats Hallbergs reflexion "Föreställer mig att den pigga pensionärspubliken och anhöriga hade stor behållning av den stompigt fartfyllda konserten, inklusive de lugna låtarna," är korrekt och kan vidimeras.

Anette Det är ju härligt, man blir glad och varm.
Reino Jag har alltid varit förtjust i jazz.
Lina Fullt ös, riv och klös!

Christer Det är nästan som när man var ung vet du.
Allan Fantastiskt fin musik, gammal fin jazz.

Elisabeth Det var häftigt, jag gillar jazz, gladjazz,

Eller som Nöjespappan Leif Allvin uttryckte sitt tack till orkestern:

Det är vi föreningen som skall tacka för att ni kom och gladde oss pensionärer med den musik vi växte upp med. Vi blev unga på nytt. Jag fick många klappar på axeln efteråt för att jag valt Er att spela. Det var ju toppklass och kul att få tjöta lite mellan melodierna.

Ett stort tack till SECOND LINE JAZZ BAND, Råda Rum och Leif Allvin för en härlig konsert.

SECOND LINE JAZZ BAND

Inbjudan till konserten

Bild: Ove Sjöstrand

Inlägg 2024-01-16: Bengt G Bengtsson, 0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com

Är du nyfiken på våra övriga "Huvudnyheter" (bildspelet) och "Senaste Nytt"? Klicka här!