Månadsmöte den 11 januari med en föreställning om Nils Poppe

Månadsmötet på Råda Rum vände upp och ner på våra vanor, genom att börja med mingel och kaffe i restaurangen, först kl. 15.30. I Stora salen fick vi sedan massor av information och underhållning av Nils Poppes hustru Gunilla och sonen Thomas.

• Christer Magnusson tackar Gunilla Poppe
  • Thomas Poppe
  • Christer Magnusson tackar Gunilla Poppe
  • Thomas Poppe

Månadsmötet bestod av en fikastund i restaurangdelen samt information och underhållning i stora salen.

Gunnar Häggström:

• Den nya mötesformen (start med kaffe i restaurangdelen kl.15.30) har inkörningsproblem som skall slipas till.
  • Den bulle som serverades var en så kallad "hurtbulle", med nyttiga ingredienser.
  • Mötet hade lockat 141 personer.
  • Välkomstbrev har gått ut till över 200 65-åringar i kommunen, varav några fanns med på mötet.
  • Flytten till "Fabriken" (Fabriksgatan 13), där mycket av vår kursverksamhet skall hållas, är klar.
  • Fakturor på medlemsavgift för 2018 har distribuerats. Av tekniska skäl en faktura per person. Sammanboende kan betala gemensamt.
  • Det nya medlemsregistret ger inte det stöd vi hade i det gamla, så vi (läs: Gunnar Häggström) har fått framställa fakturorna med egna program.
  • Valberedningen rapporterar att den är i stort sett klar. Tyvärr har man inte kunnat besätta posterna som teaterombud. Detta innebär att vi till hösten inte kommer att kunna erbjuda det rikliga teaterutbud vi är vana. Om inte någon känner sig manad att ställa upp.
  • Årsmötet hålles den 15 februari på Råda Rum. start med kaffe kl 15.30. Motioner mottages av styrelsen. (Kan också ske i form av en mer informell framställan till någon i styrelsen).
  • Årsmöteshandlingar kommer att finnas tillgängliga på hemsidan. För den som så önskar kan de distribueras per post genom ett telefonsamtal till Gunnar Häggström.
  • Kommunen söker nu nya vägar att lösa bostadskrisen. Informationsmöten om detta hålles den 25 och 26 januari. Se länk.
  • På månadsmötet i mars hålles lotteri. Den som vill skänka vinster tar med dessa då.

Birgitta Loftäng:

• Hela kursutbudet finns i det program som distribuerats.
  • Teckningslistor för Vardagsjuridik och för Android, ligger på podiet.

Claes Green:

• Första besöket till Frimurarhuset är fulltecknat.
  • Till reprisen finns fortfarande några platser.
  • Besöket på Multilens är fulltecknat och ett andra besök planeras.
  • Till besöken på Tillskärarakademien och Gränsland finns några platser kvar.
  • Besöket på Naturhistoriska är fulltecknat och en repris planeras.
  • Under mötet övertecknades också resan till Brännö. Kommittén kommer att fundera på lämplig form att lösa detta.
  • För löpande information se Studiebesök och utflykter

Jan-Erik Johansson:

• Bussen till Falkenbergsrevyn avgår kl. 11.45 (2/2) från Garden Center.
  • En resa till tre trädgårdar planeras till i början av juni.
  • För närvarande har 24 personer anmält sig för resan till St Petersburg. Rolfs resor har ett stort tryck på biljetterna så de som funderar på att följa med bör bestämma sig snarast.

Birgitta Jernström:

• Pensionärsorganisationerna har enats om en enkät till alla partier i kommunfullmäktige.
  • Enkätens första och viktigaste fråga är olika boendeformer för äldre.
  • Om någon tycker att den borde kompletteras med någon viktig fråga, meddela Birgitta.

Ulla Nordström:

Karin Knutsson:

• Glöm inte att ange "Vintergäcken", vid beställning av biljetter till Wendelsbergsrevyn.

Underhållning

NILS POPPE - gycklaren och människan

Hustrun Gunilla berättade med inlevelse om Nils liv. Från den svåra barndomen, genom ungdomsårens politiska intresse, kombinerat med teaterintresse, den första "audition" och anställningen och hur han fick artistnamnet "Poppe".

Vidare genom storhetstiden med teater och filminspelningar. Följt av en svacka med känslomässig tomhet, så fint uttryckt med ett citat ur boken om hans liv. Och om nytändningen med 28 succéår på Fredriksdalsteatern, tillsammans med namnkunniga medspelare.

Där tittade Gunilla på klockan och konstaterade att hon skulle hinna avslutningen också. Vilken tur för oss! Då fick vi en rörande beskrivning av hur svårt det kan vara att "släppa taget" och inse att tiden tar ut sin rätt.

Sonen, trubaduren, Thomas kompletterade Gunillas berättelse med hyllningar till fadern. Riktigt gripande blev det när han avslutade med "Smile". Hur skall man alltid kunna le och roa även när man själv är nere och har ångest? Man kan ju få ångest för mindre.

Föredrag och sånger kompletterades med ett bildspel, med höjdpunkter i Nils Poppes liv.

Fler detaljer ur Nils Poppes liv finns här.

Text och bild Bengt G Bengtsson