SPF Seniorerna Aktiv Arbogas månadsmöte 20 mars 2024

Ordförande Marie-Louise Söderström hälsade alla varmt välkomna, speciellt välkomnades de som deltog första gången.

• Sånglystna medlemmar
  • Vår egen sångfågel Ragnhild som vi känner från Travers
  • Allsångstexten på storbild
  • Det var ett klurigt quiz, men några lyckades riktigt bra. Grattis!
  • Sånglystna medlemmar
  • Vår egen sångfågel Ragnhild som vi känner från Travers
  • Allsångstexten på storbild
  • Det var ett klurigt quiz, men några lyckades riktigt bra. Grattis!

Ordförande påminde om årsavgiften som numera betalas direkt till SPF Seniorernas förbund. Påminnelse har skickats ut och att om man inte har betalat innan 4 april, kommer man att avregistreras som medlem automatiskt och att de som eventuellt har en Skandiaförsäkring, så kommer även den att avregistreras. Därefter överlämnade ordförande till Ronnie Wanberg som höll i dagens allsång med musik-quiz.

Kaffe med goda smörgås serverades innan ordförande fortsatte informera om att det varit KAK-möte i Kungsör, där det bl a diskuterades folkhälsofrågor, digitala pensionärer och hemtjänstindex.

Ordförande rapporterade också från möte inom KPAR (kommunala pensionärs-/anhörigrådet). Bl a om utvecklingen av ”Nära vård”, avvecklingen av Strandgården som vore lämpligt att omvandla till ett trygghetsboende.

Pensionsmyndigheten uppmanar att vi ska informera om möjligheten till bostadstillägg för pensionärer, så Ragnhild Victorin visade/informerade hur man enkelt kan testa om man har rätt till bostadstillägg via pensionsmyndighetens hemsida.

Sten Johansson och Lars Kaneryd (resesektionen) informerade bl a att resan till Linköping blir av då det kommit in tillräckligt med anmälningar. Sektionen efterlyser fler medhjälpare då de för närvarande bara är två personer. De tar även tacksamt emot förslag och idéer på resor och aktiviteter.

Bo Fried (program-/marknadssektionen) informerade om vårens program (som finns i programhäftet och på hemsidan) och att planering pågår för fullt med höstens program.

Innan lotteridragningen tackade ordförande klubbmästeriet, och övriga som hjälpt till under dagen. Avslutningsvis hälsades alla välkomna till månadsmöte den 17 april, då vi får besök av Anette Uddqvist som arbetat för ”Läkare utan gränser” i drygt 10 år. Hon kommer att berätta om sina erfarenheter och lärdomar från att jobba med multikulturella team i konfliktdrabbade länder.

OBS! För mer information och nyheter som dyker upp - kolla hemsidan ofta! https://www.spfseniorerna.se/aktivarboga

Text: Barbro Gustafsson
Foto: Inger Kåberg Johansson