SPF Seniorerna Aktiv har haft årsmöte i Medborgarhuset onsdagen 21 februari.

Det var rusning till SPFs årsmöte den här gången. Kan det bero på att det vankades semlor från Håges till fikat?

• Rune Pelvén från distriktet avtackar Vår avgående ordförande
  • Siv Antonsson från SV tackar också av Margaretha
  • Margaretha summerar vad som hänt i föreningen under hennes 8 år som ordförande
  • Nu till Årsmötet
  • Avtackning för Väntjänsten
  • Avtackning för Styrelsearbete
  • Avtackning för Valberedningsinsats
  • Några ur klubbmästeriet med för dagen nya förkläden
  • Skrivtolkar för att underlätta för de med dålig hörsel
  • Marie-Louise vår nya ordförande tackar av Margaretha
  • Många medlemmar kom på mötet
  • Gårdsbutiken i Smedby presenterades av syskonen Widén
  • Rune Pelvén från distriktet avtackar Vår avgående ordförande
  • Siv Antonsson från SV tackar också av Margaretha
  • Nu till Årsmötet
  • Avtackning för Väntjänsten
  • Avtackning för Styrelsearbete
  • Avtackning för Valberedningsinsats
  • Några ur klubbmästeriet med för dagen nya förkläden
  • Skrivtolkar för att underlätta för de med dålig hörsel
  • Marie-Louise vår nya ordförande tackar av Margaretha
  • Många medlemmar kom på mötet
  • Gårdsbutiken i Smedby presenterades av syskonen Widén

Det var 120 semlor beställda, men de räckte inte, Håges fick lämna ifrån sig allt som de hade kvar i lagret för att det skulle räcka till alla sugna pensionärer.
Till årsmötet hade två skrivtolkar bjudits in. Allt som sades skrevs ner, och texten visades på en stor skärm, vilket underlättade för dem med nedsatt hörsel.

Mötet började med att Pär Johansson från Svenska Kyrkan höll i en parentation. Vi ägnade en tyst minut till eftertanke för dem som inte längre finns kvar ibland oss. Därefter hälsade vår ordförande Margaretha Jurstrand alla medlemmar, Siv Antonsson (Studieförbundet Vuxenskolan) och Rune Pelvén från SPFs Västmanlandsdistrikt välkomna. Båda gav Margaretha en blombukett eftersom det var hennes sista möte som ordförande. Rune berättade därefter bl. a. om att SKPF, PRO och SPF gemensamt fått pengar från Allmänna arvsfonden till projektet Digitala pensionärer. Syftet är att alla som är 65+ ska få ökad kunskap om den digitala världen.

Margaretha hade sammanställt en liten presentation över vad som hänt i föreningen under hennes 8 år som ordförande. SPF Aktiv är, och har varit en blomstrande förening, nu med ca 800 medlemmar.

Efter detta öppnades det sedvanliga årsmötet med Sten Johansson vid rodret. Punkt för punkt på fördragningslistan klubbades igenom, ekonomin gicks igenom av kassören, revisorerna sade sitt och den avgående styrelsen fick ansvarsfrihet då inga konstigheter framkommit. Medlemsavgiften kommer att höjas till 280 kr inför nästa år då förbundet har höjt sina avgifter med 30 kr, så det är ingenting som vi kan påverka.

Valberedningen presenterade sitt förslag till nästa års styrelse. Som ny ordförande valdes Marie-Louise Söderström och som nya ledamöter valdes Margareta Arnör och Ragnhild Victorin.
Avgående medhjälpare och avgående styrelsemedlemmar avtackades med var sin fin vårbukett.

Årsmötet avslutades med att den nya ordföranden tog över ledarskapet med att kort presentera sig själv. Det ser lovande ut även i fortsättningen för vår fina förening och vi önskar Marie-Louise och den nya styrelsen lycka till med sitt uppdrag.

Efter fikat hälsades syskonen Johan och Sara Widén från Smedby gårdsbutik välkomna. De berättade om hur de tillsammans med ytterligare en bror och alla deras familjer driver företaget. För närvarande är de 25 personer som hjälps åt. 2006 startade de med en enkel äggbod på gården där det fanns ägg, potatis och morötter till försäljning. 2018-19 byggde de om ett magasin och startade upp den fina gårdsbutiken, som de har idag. Där säljs en mängd olika lokala produkter som ägg, kött, korv, mjöl, godis, diverse drycker, hantverk m.m. På övervåningen i magasinet driver de ett fik med hembakt bröd. De har en stor djurbesättning och ca 140 000 hönor. Syskonen är mycket innovativa och de har många idéer. Alla SPF medlemmar fick som gåva med sig en liten smakprovspåse hem från Smedby gårdsbutik.

Friskvådssektionen meddelade att det finns några lediga platser i en vattengympagrupp på måndagarna. Först till kvarn gäller.
Anmälningar togs upp till ett studiebesök hos Miniature Kingdom i Kungsör.
Resesektionen meddelade att det fanns några platser kvar till Stockholmsresan som ska besöka Liljevalchs och Wasa muséet.

Eftermiddagsmötet avslutades med lotteridragning. Många gick glada hem med ett presentkort i handen förutom påsen från Smedby.

Nästa medlemsmöte blir 20 mars. Då ska vi sjunga tillsammans och prova våra musikkunskaper i ett musik quiz.

Text: Margareta Fried
Foto: Inger Kåberg Johansson