SPF Seniorerna Aktiv lockade med både allvar och nöje på månadsmötet 15 november.

Ett stort antal av SPF Seniorerna Aktivs medlemmar beslutade sig för att gå på novembers månadsmöte i Medborgarhuset på onsdagseftermiddagen. De dukade borden räckte inte till, fler smörgåsar fick göras i ordning i en hast, mer kaffe fick kokas och lotterna tog slut. Det bjöds både allvar, nöje, nostalgi och framtidshopp.

• Intresserad publik

Det började med allvar då kommunens säkerhetssamordnare Andreas Alsén tillsammans med kommunpolisen Stefan Persson berättade om trygghet, brottsförebyggande åtgärder och bedrägerier. Vad ska man tänka på själv och hur bör vi agera i olika situationer. Det är ett mycket aktuellt ämne som verkligen engagerade eftermiddagens åhörare.När ska man anmäla och vart vänder man sig. 112 vid aktuella fall 11414 eller www.polisen.se för att lämna tips eller anmäla om vi lägger märke till något skumt.Frågorna från åhörarna ville aldrig ta slut.

Efter en kort fikapaus äntrade dagens trubadur Bo Senter scenen.Han välkomnades med en stor applåd och för många i publiken var det ett kärt återseende. Han underhöll oss med musik, historier och anekdoter ur hans rika liv, allt med stor portion humor. Han fraamförde några kända visor men rev även av ett par av Elvis slagdängor. Vi fick höra prov på egenskrivna visor som han tidigare framfört i soaréer i Sv. Kyrkans regi till förmån för Lutherhjälpen när han arbetade i Arboga, bl.a. Nu tändas åter ljusen i min lilla stad (Arboga). Avslutningsvis talade han om vikten av att träffas och umgås med vänner varvid vi fick höra och sjunga med i Man ska leva för varandra.

Dessa två programpunkter drog båda ut på tiden så den allmänna informationen från vår ordförande fick vi läsa oss till själva i ett informationsblad som låg på borden. Friskvårdssektionen påminde om att senast vid nästa möte 13/12 måste Friskvårdskort och Bildpass lämnas in. Resesektionen lät meddela att resorna i höstens häfte var fullbokade men man ska alltid skriva upp sig på reservlistan på det som man är intressarad av. Det blir ofta återbud. Digitalsektionen meddelade att de planerar tematräffar i vår om t.ex. appar och säkerhet på nätet. Program-och Marknadssektionen tipsade om föreningens julbord den 8 december i klubblokalen. Det är begränsat antal platser och först till kvarn gäller. Bokas på fester@spfaktiv.se och ange Julbord.

Nästa månadsmöte är på Luciadagen den 13 december. Då bjuds det på tomtegröt och framförande av Lucia. Anmäl även där om ni tänker komma eftersom det ska kokas gröt så att det räcker till alla. Bokas på fester@spfaktiv.se och ange Lucia.

Text: Margareta Fried
Foto: Inger Kåberg Johansson