SPF Seniorerna Aktiv Arbogas medlemsmöte 20 september 2023

Ordförande Margaretha Jurstrand hälsade alla varmt välkomna. Speciellt välkomnades de som deltog första gången och vår gäst Emelie Hertzman.

• Alla mannekänger
  • Emelie Hertzman
  • Emelie ger instruktioner inför visningen
  • Krigarnas mundering
  • Två av våra mannekänger i spänd förväntan
  • Enkla klädedräkter
  • Lite vackrare kläder för "fint folk"
  • Krigarna med Emelie själv
  • Påkläderska var nödvändigt med tanke på alla snörningar
  • En annan vacker kreation
  • Alla mannekänger
  • Emelie Hertzman
  • Emelie ger instruktioner inför visningen
  • Krigarnas mundering
  • Två av våra mannekänger i spänd förväntan
  • Enkla klädedräkter
  • Lite vackrare kläder för "fint folk"
  • Krigarna med Emelie själv
  • Påkläderska var nödvändigt med tanke på alla snörningar
  • En annan vacker kreation

Eftermiddagens program inleddes med en tidsresa berättad av Emilie Hertzman om modets förändringar och utveckling från 1100-talet till 1900-talet. Några av våra medlemmar agerade modeller så vi fick se ett urval av dessa mycket fina och vackra kläder som hon sytt upp efter tidsenligt utseende.

Därefter blev det kaffe med smörgås innan vi fick lite föreningsinformation. Ordförande informerade från senaste KPAR-möte (kommunala pensionärs- och anhörigrådet). Ämnen som bl a diskuterades var hur sommaren har varit både inom hemtjänst och vård- och omsorgsboende. SJ som har tagit bort alla fysiska biljettautomater och ingen i Arboga har hittills påtagit sig som ombud utan f n hänvisas alla till en SJ app. SPF Aktivs Digitalsektion erbjuder ”Öppet hus” för att hjälpa medlemmarna med den nya tekniken.

Agneta Mellgren informerade angående ”Hemberedskap” och kommer att erbjuda träffar med mindre grupper för att gå igenom vad man behöver tänka på om krisen kommer. Nybörjarkurs i Bridge behöver fler deltagare för att kunna starta under hösten. Friskvårdssektionen meddelade att alla aktiviteter är igång utom Qi Gong. Vår egen Lena Jansson vann Förbundsmästerskapet i orientering – stort grattis! Inom golfen har Arboga GK inbjudit till ett ”Prova på -möte” inom projektet ”Idrott hela livet +65”. Resesektionen meddelade att det är få platser kvar på höstens utbud och att det planeras för en utlandsresa till våren. Intresset för att göra studiebesök hos Lasse Haglunds bilsamling blev stort så fler tillfällen är inplanerade.

Innan lotteridragningen tackade ordförande klubbmästeriet, och övriga som har hjälpt till under dagen, samt vår gäst Emelie Hertzman. Avslutningsvis hälsades alla välkomna till nästa månadsmöte den 18 oktober då det är sedvanlig mannekänguppvisning.

OBS!  För mer information och nyheter som dyker upp - kolla hemsidan ofta!

Text: Barbro Gustafsson
Foto: Inger Kåberg Johansson