SPF Seniorerna Aktiv Arbogas månadsmöte 17 april 2024

Ordförande Marie-Louise Söderström hälsade alla varmt välkomna, speciellt välkomnades de som deltog första gången och vår gäst Anette Uddqvist, från ”Läkare utan gränser”. Därefter överlämnade ordförande till vår gäst Anette Uddqvist. Hon berättade engagerat om sina erfarenheter och lärdomar från att jobba med multikulturella team i konfliktdrabbade länder och i samband med naturkatastrofer.

Anette är bland annat ingenjör och hon berättade om hur mycket jobb med logistiken och tekniken som ligger bakom för att få allt att fungera i alla miljöer där de arbetar.
Läkare utan gränser är en ideell förening som finansierar sin verksamhet genom gåvor och donationer. De rekryterar sin personal såväl lokalt där de verkar, som globalt. De bistår människor med sjukvård och humanitär hjälp runt om i världen. De är en neutral och opartisk humanitär organisation som först och främst strävar efter att tillhandahålla högkvalitativ sjukvård till dem som behöver den mest.

Efter kaffe och smörgås fortsatte ordförande med att informera lite från distriktsstämman i Sala. Där informerade Monica Ulfhielm bland annat om den nya socialtjänstlagen (SoL) som kommer. SPF har argumenterat för att ”Skälig levnadsnivå” bör ändras till ”Goda levnadsvillkor”.

”Digitala pensionärer” – ett riksomfattande projekt där det jobbas medvetet för att öka seniorernas digitala kompetens tillsammans med Vuxenskolan och andra studieförbund. I Arboga har SPF en mycket aktiv digital sektion, så vi ligger långt fram i dessa frågor.

Efterfrågad information om kollektiv-/tätortstrafik i Arboga lämnades. För närvarande finns det anropsstyrd tätortstrafik. https://www.arboga.se/trafik-gator-och-torg/kollektivtrafik.html

Kurt Andersson, Ing-Marie Wernersson, Lena Jansson (friskvårdssektionen) informerade bl a om planerna för kommande ”hälsovecka” 20–24 maj.
En fjällvandring planeras till 9–12 september.
De påminde också om att i god tid innan månadsmötet 15 maj, lämna in ”Friskvårdskortet” och ”Bildpasset” för att kunna vara med på vårens dragning.

Sten Johansson (resesektionen) informerade bl a att det fortfarande är svårt att få till längre resor, men de jobbar vidare med det.
Vid kontakt med sektionen använd helst resor@aktivarboga.se .
De tar även tacksamt emot förslag och idéer på resor och aktiviteter.

Bo Fried (program-/marknadssektionen) informerade om räkfrossa 8 maj, att det blir ”vårtallrik” på nästa månadsmöte, vilket innebär att det blir bindande anmälan.
Underlag inför för höstens program ska vara inlämnat senast 15 maj.

Innan lotteridragningen tackade ordförande klubbmästeriet, vår gäst Anette Uddqvist och övriga som hjälpt till under dagen.
Avslutningsvis hälsades alla välkomna till månadsmöte den 15 maj, då vi får besök av Pecke Polis som underhåller oss med lättsam information om bedrägerier.

OBS! För mer information och nyheter som dyker upp - kolla hemsidan ofta! https://www.spfseniorerna.se/aktivarboga

Text: Barbro Gustafsson
Foto: Ingegerd Wikström