SPF Seniorerna Aktivs månadsmöte med sång, musik och dans

Ordförande Margaretha Jurstrand hälsade alla hjärtligt välkomna till månadsmötet i mars. Trots att en busslast av våra medlemmar var på teaterresa till Göteborg just den här dagen, kom hela 126 st till Medborgarhuset, kanske främst för att se och höra eftermiddagens dragplåster Daniel Yngwe.

Förmodligen blev ingen besviken, för han var en riktig entertainer och han roade oss med skönsång och framförde evergreens där publiken ofta blev involverad att sjunga med eller klappa takten. Han varvade sången med att spela saxofon och på en elsaxofon, som lät som fiolspel. Han lyckades med konststycket att få upp drygt 100 pensionärer på dansgolvet och dansa twist samt dansa långdans runt hela lokalen till musik från Sällskapsresan. Det var många glada miner som sågs. Daniel bjöd på tre extranummer och tackades med många varma applåder.

Ordföranden informerade därefter kort om att alla medlemmar borde ha fått sitt medlemskort nu då det fanns i NR 2 av tidningen Senioren, samt att Arboga kommun har slagit samman Kommunens pensionärsråd (KPR) och Anhörighetsrådet. Det heter numera Pensionärs och anhörighetsrådet. (KPAR).

Friskvårdsektionen tipsade om Folkhälsoveckan som är 8-12 maj. Då kommer det att finnas flera intressanta föredrag och aktiviteter att delta i. Den 12 april åker intresserade på studiebesök till Västerås vårdmuséum. Vi samåker i bilar och det finns några platser kvar.

Resesektionen informerade om att det fanns någon plats kvar på resan till Österlen, 23-26 april. Den 31 maj är det en resa till S:t Annas skärgård. Den 14 juni blir det en dagsresa till Strängnäs domkyrka och till armémuseet. Det finns några plaster kvar till dessa, läs mer på vår hemsida: spfseniorerna.se/aktivarboga

Den 23 mars samlas vi på Arbetareföreningen för räkfrossa. Även där finns enstaka platser kvar. Kostnad 300kr/person. Tuna Gitarrer står då för underhållningen.

Nästa månadsmöte, 19 april, underhålls vi av Arbogas eget band Travers. Det ser vi fram emot.

Innan vi skildes åt hade vi lotteridragning. Flera glada sågs gå från mötet med en vinstpåse i handen

Text: Margareta Fried
Foto: Inger Kåberg Johansson