SPF Seniorerna Aktivs årsmöte 2023

Ordförande Margaretha Jurstrand hälsade alla gamla och några nya medlemmar varmt välkomna till SPF Seniorerna Aktivs årsmöte som hölls i Medborgarhuset. Per-Åke Moe från SPF:s distriktsstyrelse hälsades också välkommen liksom Siv Antonsson från Studieförbundet Vuxenskolan. Det var drygt 100 medlemmar som deltog på mötet så flera semlor fick i all hast köpas in för att det skulle räcka till alla.

• Distriktets Per-Åke Moe överlämnar en bukett till vår ordförande Margaretha
  • Avtackning av Janne och Berndt
  • Lite rekvisita från Björkmans tivoli presenterades
  • Distriktets Per-Åke Moe överlämnar en bukett till vår ordförande Margaretha
  • Avtackning av Janne och Berndt
  • Lite rekvisita från Björkmans tivoli presenterades

Ordföranden började med en kort resumé över året som gått. Föreningen har kommit fint igång igen efter pandemiåren och de flesta aktiviteterna rullar på. Vi är ca.800 medlemmar och det finns säkert något som passar de allra flesta. Under förra året hade vi inbrott i vår klubblokal. Vår hjärtstartare, datorer och annan teknisk utrustning blev stulet. Vår lokala bank, Sparbanken Västra Mälardalen, sponsrade oss med en ny hjärtstartare. I veckan före jul levererades 90 st julblommor ut till alla medlemmar som uppnått 85 års ålder eller mer. Det var mycket uppskattat.

Pär Johansson, Sv Kyrkan, kom till mötet och höll en parentation. Han läste dikter av Alf Henrikson och Bo Setterlind varefter vi samlade våra tankar under en tyst minut. 20 st av våra medlemmar hade gått bort under året.

Därefter var det dags för årsmöteshandlingarna. Den för dagen valda ordföranden, Sten Johansson, och den valda sekreteraren, Barbro Gustafsson, intog scenen, klubban slogs i bordet och mötet öppnades. Det var en diger lunta av papper som gicks igenom, men det var en mycket god ordning på alla papper, ekonomiska rapporter, revisionsberättelse m.m. och inga invändningar hördes. Styrelsen fick full ansvarsfrihet.

Efter själva årsmötet såg många fram emot att få lyssna på Fredrik Back som skulle berätta om sitt företag, Björkmans Tivoli. I sista stund tvingades föredragshållaren att inställa sitt besök, vi fick tillgång till lite rekvisita som delar av program och marknadssektionen (PoMS) förmedlade på bästa sätt. Björkmans Tivoli är Arbogas äldsta företag och drivs nu av fjärde generationen. Sedan 2009 är det Fredrik Back som är VD. Företaget grundades redan 1921 av Wilhelmina och Erik Björkman. På den tiden fanns inga karuseller utan man sålde våfflor och karameller samt att man hade en skjutbana. Först några år senare köptes en karusell in från Tyskland. Tivolit har under snart hundra år varit ett troget, kärt och välkänt inslag i Sverige och norra Europa på tusentals olika platser. På 1940 talet hade man ca 80 st anställda. 1948 introducerades sockervadd av Greta Björkman och 1950 var Björkmans först med att sälja popcorn. En kund undrade om det var löständer. 1995 utsågs makarna Back till årets företagare i Arboga. Kanske får vi höra om Björkmans Tivolis historia direkt från källan en annan gång för det finns säkert massor av roliga och kanske mindre roliga episoder som hänt dem genom åren.

Avslutningsvis hade vi lotteridragning, blomsterutdelning och avtackningar. Vår ordförande Margaretha Jurstrand fick motta en bukett från distriktet via Per-Åke Moe som tack för förra årets ledarskap av vår fina förening. Efter det avtackades två viktiga ankare, som efter lång och trogen tjänst valt att ställa sin plats till förfogande, med varsin blombukett, nämligen Jan-Olov Björklund som varit föreningens kassör i många år och Bernt Eliasson som varit aktiv och tongivande inom PoMS. Vi tackade dem med en varm applåd.

Text: Margareta Fried
Foto: Inger Kåberg Johansson