SPF Seniorerna Aktiv Arbogas våravslutning på Medborgarhuset

SPF Seniorerna Aktiv har haft sitt sista månadsmöte före sommaren. Det var knappt att ordföranden Margaretha Jurstrand hann med att hälsa alla välkomna innan de käcka grabbarna från Västerås, Jazz på vinden, tog över scenen.

• En annorlunda trumma
  • Ordförande Margaretha avtackar Annelie Green
  • En annorlunda trumma
  • Ordförande Margaretha avtackar Annelie Green

Vi fick höra lättsmält gladjazz inspirerat av en mängd olika artister och kompositörer blandat med trevligt mellansnack. I deras träningslokal, som var på en vind, fick inget trumset plats så takten hölls ibland på ett gammalt kappemått. Publiken trivdes, gungade med i musiken och hjälte till att klappa takten.

I halvtid serverades en vårtallrik som hade levererats från Asplunds. Den kostade 150 kr men föreningen subventionerade alla medlemmar med 50 kr. Det var ett välbesökt möte, hela 150 personer anslöt till Medborgarhuset denna dag.

Efter mat och kaffe blev det mer musik av de spelglada musikerna. De avslutade med att framföra en egen text till Route 66.  Där gjordes en biltur från Ludvika till Västerås, chauffören med sitt kex (tjej) på route sextiosex.

Efter maten avtackades Annelie Green med en vacker blombukett. Hon har varit valberedare samt aktiv inom friskvårdssektionen.

Ordföranden nämnde att SPF Seniorernas förbund har utarbetat en app som heter Mötesglädje, och är till för alla seniorer, man behöver inte vara medlem. Mer information om den finns på  https://www.spfseniorerna.se/aktiviteter/motesgladje/

Program och marknadssektionen håller i dagarna på att slutföra arbetet med höstens programhäfte. Det kommer att delas ut i slutet av juni till alla medlemmar.

Resesektionen berättade om kommande program. Resor och utflykter i närtid är i stort sett fullbokade men det går i de flesta fall att anteckna sig på en reservlista för eventuella avhopp. Glöm inte att gå in på hemsidan då mycket information står där.

Vår trafiksamordnare varnade alla som har el cykel för att ladda batteriet inomhus. Vid skada på batteriet kan det ta eld och då frigörs en giftig gas som är giftigare än senapsgas och räddningstjänsten har ingen möjlighet att ingripa.

Friskvårdssektionen hade dragning på inlämnade Bildpass och Friskvårdskort. 12 glada motionärer gick hem med var sin Trisslott.

Bygdespelets Vänner, som spelar ett lustspel i sommar på gården vid museet, hälsade att: Alla SPF medlemmar, som kan visa upp sitt medlemskort, bjuds på gratis kaffe i pausen.

Avslutningsvis önskades alla en trevlig sommar och välkomna till höstens upptaktsmöte 16 augusti kl 13.00 på Vinbäcken. Den gången underhåller Sven-Erik och Leif. OBS! Tänk på att anmäla er i tid, då antalet platser är begränsade.

Text: Margareta Fried
Foto: Inger Kåberg Johansson