Första föreningen för Vilhelminas pensionärer.

Den 23 januari 1949 bildades Vilhelmina Folkpensionärsförening som ingick iSveriges Folkpensionärers Riksorganisation (PRO).

Den 23 januari 1949 bildades Vilhelmina Folkpensionärsförening som ingick i Sveriges Folkpensionärers Riksorganisation (PRO).
I den handskrivna och noggrant förda protokollsboken kan man ta del av alla styrelsesammanträden, beslut, årsmöten, medlemsmöten samt övriga aktiviteter som föreningen genomförde, till och med juni 1963.
(allt dokumenterat i en och samma bok).
En ny förening bildades 1975.
Vid årsmötet som ägde rum den 22 februari 1975 hade två motioner inkommit.
Harald Hansson Hacksjö samt Johan Forsén Meselefors yrkade på att Vilhelmina
Pensionärsförening skulle begära utträde ur Pensionärernas Riks Organisation,
(PRO). Ett visst missnöje hade uppstått över hur distriktstyrelsen utförde sitt
arbete gentemot föreningen.
Karl Önhult som var en drivande kraft tog tag i ärendet, utarbetade ett förslag till godtagbara stadgar för en ny förening, gjorde en ansökan till kommunens fritidsnämnd och föreslog att en medlemsbok skulle upprättas.
Vid medlemsmötet den 16 mars presenterades förslaget om den nya föreningens utformning och majoriteten av deltagarna ställde sig positiva till att bilda den nya föreningen.
Styrelsen som valdes bestod av,
Karl Önhult Skansholm, ordförande, Henning Stenvall Nästansjö, sekreterare,
Gustav Asplund Meselefors, kassör.
Vice ordförande, studieorganisatör, suppleanter och revisorer utsågs också.
Den nu nybildade föreningen fick namnet: Vilhelmina Pensionärers
Kamratförening. Föreningen skulle även vara partipolitisk och religiöst obunden.
Årsavgiften för medlemmarna som sökte inträde i Kamratföreningen fastställdes till 10 kronor + 2 kronor för medlemsboken.
260 medlemmar anslöt sig direkt och innan årets slut var antalet medlemmar 386.
För att årsavgiften till föreningen skulle bli inbetald i tid utsågs ett inkassoombud i varje by. Tretton ombud skötte den sysslan under ett antal år.
Kamratföreningen blev en mycket aktiv organisation där bland annat många, både kortare och längre resor genomfördes.
Anteckningar från några av researrangemangen visade att ibland fick tre bussar beställas.
Vid årsmötet 2015-02-04 antogs nya stadgar för föreningen. Mötet beslutade även att ändra föreningens namn till SPF Seniorerna Vilhelmina.