Månadsmöte den 24 april 2024

Omkring 70 medlemmar hade anmält sig till aprils månadsmöte, för att höra Ida Oderståhl berätta om företaget Malgomajgården, men naturligtvis även för att träffas och umgås.

De omkring 70 medlemmarna köpte sina lotter och satte sig ner vid det dukade bordet under tiden som Mats Landin underhöll med lugna fina låtar vid pianot.
 När klockan var slagen hälsade ordförande Lars alla välkomna och informerade därefter bl. a om kommande aktiviteter, Distriktets resor, om att ordna ett DM i bowling i Vilhelmina om intresse finns och påminde även om att pensionärerna har ett rabatterat biobiljettpris ( 80kr).
Inga-Britt delgav oss fakta om hälsoveckan, den 20-24 maj.
 Därefter var det dags för kaffe och den goda smörgåsen. Innan Ida Oderståhl från Malgomajgården tog vid var det även dragning av lotteriet.
Ida Oderståhl berättade hur allt startade från att ha några kor för trevnads skull i Siksjönäs, där Ida vuxit upp, till att ha utvecklat  ett företag i Laxbäcken med idag 50 mjölkkor, grisar, höns och får. De har även en entreprenadverksamhet, ett gårdsmejeri och en butik med självbetjäning. Ida berättade att den 26 maj kl. 13 är det kosläpp.
 Mötet avslutades och man kunde därefter köpa Idas Lapplandssmör, som görs i gårdsmejeriet av mjölken.Den mesta mjölken går naturligtvis till Norrmejerier.
Nästa månadsmöte, det sista innan sommaren, är den 25 maj.