Resa till Jamtli Julmarknad den 7 december 2025

En fantastisk dag på Jamtli Julmarknad, som äger rum varje år i början av december, på Jamtli friluftsmuseum i Östersund.

  • Två bussar behövdes för alla som anmält sig.
  • På många ställen fanns tunnbröd.
  • Vad sägs om kolbullar?
  • Lucia med tärnor visade sig också.
  • Här på Restaurang Hov skulle sedan "julbordet" intas.
  • - Var så goda, lite glögg!
  • Salen fylldes av de 80 medlemmarna som anmält sig till resan.
  • Även vegetariska alternativ fanns.
  • Till kaffet: ris a'la malta, saffranspannakotta, struvor..........en massa godis.
  • Två bussar behövdes för alla som anmält sig.
  • På många ställen fanns tunnbröd.
  • Vad sägs om kolbullar?
  • Lucia med tärnor visade sig också.
  • Här på Restaurang Hov skulle sedan "julbordet" intas.
  • - Var så goda, lite glögg!
  • Salen fylldes av de 80 medlemmarna som anmält sig till resan.
  • Även vegetariska alternativ fanns.
  • Till kaffet: ris a'la malta, saffranspannakotta, struvor..........en massa godis.

Klockan 7.30 startade resan till Östersund med de 80 medlemmar från föreningarna SPF, PRO och HjärtLung som anmält sig till den gemensamma turen till Jamtli Julmarknad.
Trots den tidiga morgonen hördes ett livligt surrande i bussen.
I Strömsund blev det en välbehövlig kaffepaus innan färden fortsatte de sista tio milen mot julmarknaden. Väl framme fanns mycket att se och köpa under de timmar som återstod innan julbordet serverades på Restaurang Hov, som ligger i hjärtat av friluftsområdet. Här har det bedrivits restaurangverksamhet i över 100 år.
Ett fantastiskt julbord serverades , ett julbord där tradition, hållbarhet och lokalproducerade råvaror är viktiga hörnstenar.
Bland annat fanns 15 olika sorters sill, gravad och rökt lax, skinkor, pâtéer, syltor och ett härligt efterrättsbord med ris à la Malta, saffranpannacotta och mängder av annat godis.
Vid 17-tiden gick färden hemöver igen.
Alla var nog mycket nöjda med dagen.
Mariann