Varning för bedrägerier

VARNING

Vi vill uppmärksamma alla föreningar och distrikt att vara uppmärksamma på bluffmail med önskan om överföringar och utlandsbetalningar. Dessa bluffmail dyker upp med viss regelbundenhet, även hos förbundet.
Vanligtvis ser mailet ut att komma från föreningens ordförande där denne ber kassören göra en snabb överföring av en större summa pengar, ofta till utlandet även om det inte är lika vanligt nu under pandemin.

Får du ett sådant mail och är osäker på om det är en bluff eller inte ska du alltid kontakta avsändaren och kontrollera om detta verkligen stämmer. Ring gärna så att du är helt säker på att du får kontakt med rätt person. Kontaktar du avsändaren via mail så skriv då ett helt nytt mail där du själv skriver in den mailadress som du vanligtvis använder till ordförande eller vem som nu ser ut att vara avsändare. Svara inte på det mail du fått då mailadressen med största sannolikhet går till en bedragare även om den ser korrekt ut vid första anblicken.