Gävle Dagblad notiser

Infört i GD

SPF-Rudan Bomhus hade månadsmöte den 10 april 2018.
Ordförande Göran Nordström hälsade 45 medlemmar välkomna, samt Mikael Söderström, som visade bilder och berättade intressant om sitt uppdrag att utbilda poliser i Afghanistan. En inte alltför enkel uppgift under de förhållanden som han mötte där.
Allmän information och information om resor som ännu har några platser kvar, påminnelse om promenaden med lunch i Hemlingby.
En anmälningslista gick runt bland medlemmarna inför våravslutningen den 8 maj, innan vi avslutade mötet med fika och lottdragning.

SPF-Rudan Bomhus hade månadsmöte den 13 mars 2018 i Bomhus F H.
Ordförande Göran Nordström hälsade 51 medlemmar välkomna. Adam Lind spelade och sjöng melodier från 60-70 -talet, sånger som för oss var mycket välkända.
Vi informerades om resor och kommande aktiviteter, såsom Eckeröresan och vårfesten.

SPF-Rudan Bomhus hade årsmöte den 13 februari 2018.
Som vanligt ett välbesökt möte med 58 deltagare.
Ordförande Göran Nordström hälsade alla medlemmar välkomna,
samt Distriktsordförande Hans Ström som gästade mötet.
Parentation hölls över avlidna medlemmar under året.
Vi tände ett ljus och förenades i en tyst minut.
Därefter följder årsmötesförhandlingarna .Nyinvald i styrelsen blev Solveig Rönn.
Olle Bäckman avtackades efter 10 år i styrelsen och som ansvarig för resor under många år
Efter årsmötet smakade det utmärkt med kaffe och en läcker semla.
Anita G informerade om ett rikt utbud av resor.
Hon visade på och alla fick också prova på några viktiga balansövningar för seniorer.
Lista cirkulerade för anmälning till Eckeröresa och vårfesten.
Mats Strandberg som skulle ha underhållit , kunde inte närvara p g av sjukdom.
Mötet avslutades med lottdragning och många fina priser.

SPF-Rudan Bomhus hade månadsmöte den 9 januari 2018
59 medlemmar hade kommit för att lyssna på Dick Lundbergs berättelse om fartyget Nedjans öde.
Det slutade i en rykande storm den 9-10 januari 1954 utanför Gävle, då 17 män omkom när fartyget gick under.
Mötet avslutades med kaffe, smörgås och lotteri med många vinster.

Månadsmöte den 13 december 2017 fick 73 medlemmar njuta av Lucia från Sjöängsskolan.

28 elever under ledning av Karin Ahlgren sjöng gamla välkända julsånger och nya obekanta
och avslutade med Sankta Lucia på italienska. Ett mycket uppskattat inslag på mötet.
Curt pratade om vikten av att synas i mörkret, reflexväst och olika typer av reflexer
rekommenderades, liksom halkskydd under skorna.
Bertil påminde om ishockey i januari.
Anita berättade om resor under 2018. De finns även på hemsidan.
Därefter åt vi en god jultallrik. Ett välfyllt prisbord lockade till köp av lotter.
Ordförande Göran Nordström avslutade mötet med att önska GOD JUL och GOTT NYTT ÅR.

SPF-Rudan Bomhus månadsmöte den 14 november 2017 hade inbjudit SKRamelorkestern
som trollband 53 medlemmar med Povel Ramels härliga musik. Mellan låtarna fick vi
veta lite historik kring de olika sångerna, när och var de kom till och var de uppfördes.
Anmälningar till Luciafirande i december och hockey i januari.
Resor som ännu hade platser kvar, presenterades.
Mötet avslutades med kaffe och lotteri med många fina vinster.

SPF Rudan Bomhus hade månsdsmöte den 11/4 2017. Vi inledde med en tyst minut
för vår bortgångne, f d ordförande Håkan Olsson . Därefter hälsade vår v ordförande Curt Morén 45 medlemmar och vår gäst Gösta Carlestam välkommen.
Han berättade hur Gävle utvecklades till en blomstrande handelsstad under 1800-talet. Kända byggherrar uppförde pampiga byggnader
i Gävle såväl som i Stockholm. Mötet avslutades med lottdragning och priser från ett välfyllt prisbord.

På månadsmötet den 9/5 2017 underhöll Rickard "Elvis" Berggren med enbart Elvis-låtar,
som en hyllning till Elvis, som gick ur tiden för 40 år sedan. De flesta låtarna var välkända för oss 54 seniorer.
Rickard slutade med att sjunga Elvis stora paradnummer O store Gud, på engelska.
Anita pratade om nio olika resmål under hösten, som finns på vår hemsida.
Curt pratade om trafikdagen den 1 juni föra alla SPF:are uppe i Kungsberget och Per-Artur berättade om Kongressen 13-15 juni.
Intresserade kan ta del av den i konserthuset den 14 juni.
Medlemmarna serverades en god sallad, kaffe och kaka. Som vanligt kunde vi fresta lottköparna med ett välfyllt prisbord.
Vår ordförande Göran Nordström avslutade mötet med att önska oss alla en trevlig sommar.

SPF-Rudan Bomhus månadsmöte den 12 september 2017, gästades av Tomas Eriksson,
som berättade om en spännande och strapatsrik klättring i Mount Everest, med tre kamrater, år 2012.
En av dem nådde toppen. 53 medlemmar fick en inblick i hur jobbigt en bSPF-Rudan Bomhus hade månadsmöte den 13 mars i Bomhus F H.
Curt informerade om regler för el-cykeln. Sedan smakade det gott med kaffe och smörgås innan det blev dags för lottdragning.ergsklättring kan vara.
Dagen avslutades med kaffe och smörgås och ett välfyllt prisbord.

Den 10 oktober 2017 berättade Carl-Johan Gardell om "KLARAS GÅTA" , som handlar om hans mor,
som låg till sängs i 33 år i protest för att ha tvingats till giftermål och fråntagits möjligheten att utbilda sig till tandläkare.
Men när modern dog, steg KLara upp och tog hand om familjen. Som änka flyttade hon in till Visby och träffade en man
vid 74 års ålder och blev häftigt förälskad.. Hon dog 98 år gammal.
51 medlemmar bjöds därefter på kaffe och smörgås och ett välfyllt prisbord.