Studiebesök Hulugården o Björnhyltan

Studiebesök 19 aug 2019 hos Hulugården och Björnhyltan

SPF SeniorernaTranemo på utflykt i Ambjörnarp

Måndagen den 19 augusti 2019 var SPFare från Tranemoföreningen på utflykt, dels till Älvshult för att se på alpackor, dels till Björnhyltans Trädgård.
Totalt var vi 68 st varav 22 st cyklade med utgångspunkt från Tranemo, Ambjörnarp m fl ställen. Mellan 1,5 till 3 mil cyklade vi beroende på startpunkt.

Hos Gun Jarl och Roland Richardsson på Hulugården, Älvshult, fick vi träffa deras alpackor och få en detaljerad beskrivning om alpackorna och deras leverne. Gun visade också hur de tog vara på den fina ullen, kardade och spann mm. Gun och Roland är medlemmar i vår förening. I deras fina trädgård åt vi vår medhavda förmiddagsfika.

Efter besöket på Hulugården åkte vi vidare till Björnhyltans Trädgård som ligger bara några kilometer därifrån. Här hälsade Peder och Lotta Wendefors oss välkomna till deras trädgård. Här odlade dom grönsaker, blommor, kryddväxter och mycket mera, både på friland och i växthusen. I det ena växthuset var det t ex en stor sparrisodling. Alla förvånades över den rika växtligheten och artrikedomen trots att deras gård ligger i växtzon 5. Vi fick ca 1 timmas guidning runt hela gården med en mycket bra beskrivning hur de odlar. Under säsong finns försäljning som är öppen för alla. I det stora växthuset fann vi en "oas", massor med vinstockar med mogna vindruvor och mycket växter. Här åt vi lunch, kycklingsoppa med gott bröd, som vår arbetsgrupp i Ambjörnarp tillagat. Mycket gott!!!

Se bilder här!

2019-08-19