Årsmöte Ambjörnarp

Årsmöte med final i "Vem-Vet-Mest-Quizzet" i Ambjörnarps bygdegård

Referat från månadsträff med årsmöte med SPF Seniorerna Tranemo
2018-02-22 i Ambjörnarps bygdegård.

Årets första månadsträff inleddes med högtidlig parentation över de medlemmar som avlidit under året; Eva Olsson, Bror Mårtensson, Johan Tikkanen, Folke Jarl, Margareta Johansson, Margareta Andersson, Bengt Larsson, Stig Mårtensson, Anna-Lisa Tranefors-Gustafsson och Jarl Johansson. Eiwor Lundberg och Margareta Emanuelsson höll i parentationen med diktläsning och ljuständning, varefter Monica Nilsson spelade det finstämda musikstycket Amazing Grace. Parentationen avslutades med en tyst minut.

Månadsträffen fortsatte därefter med final i "Vet-Vet-Mest-Quizzen". Finalisterna, som tidigare hade deltagit i två uttagningstävlingar, var Georg Andersson, Johnny Andersson, Bengt Andersson, Elisabeth Örnemark, Margareta Emanuelsson, Olle Fredriksson, Bertil Hässelås och Henry Jönsson. Vinnare i finalen blev Johnny Andersson och som tvåa kom Georg Andersson. Kurt Lignell har arrangerat och varit en värdefull idespruta för hela tävlingen. SPF Seniorerna Tranemo har också deltagit i förbundets tävling "Hjärnkoll". Vid senaste omgången vann Tranemo över Svenljunga och går därmed till distriktsfinal vid stämman den 7 april i Borås.

Efter tävlingen serverades risgrynsgröt med tillbehör samt kaffe och kaka. Ett stort tack går till dagens arrangörer, Ambjörnarps arbetsgrupp.

Till att leda dagens årsmötesförhandlingar valdes Bernt-Rune Johansson. En ny ledamot, Hans Skoglund, valdes in i styrelsen. Efter årsmötets avslutande uppvaktades avgående styrelseledamoten Margareta Emanuelsson, avgående medlemmen i Resekommittén Berit Skarström, lokalvårdskommittén Gun Axelsson och Per-Olof Jangeklint, vinnarna i bowling-turneringen Inger Jönsson och Hans Skoglund samt vinnarna i "Vem-Vet-Mest-Quizzen" Johnny Andersson och Georg Andersson.

Marianne Andersson informerade om KPR. Speciellt nämndes frågorna om vård och omsorg i Tranemo kommun.

Informerades också om kommande aktiviteter; studiebesök Nexans 8 mar, kommun-mästerskap i mattcurlig 11 mar, resa till Nissafors den 19 apr, vårfest i Grimsås den 25 apr, modevisning i Nittorp den 26 apr, förbundsmästerskap i mattcurling i Tranemo den 29 apr och hemlig resa den 15 maj.
Vid resan till Göteborgsoperan den 14 apr finns det även plats i bussen för den som endast vill besöka Göteborg. Bussen går från Tranemo kl 10.00 och hemresan kl 18.00. Kostnad 130 kr/pers. Gäller alla, även icke SPFare. Kontakta i så fall Inger Jönsson tel 070 2597396.

Månadsträffen avslutades med sedvanlig dragning i lotteriet.

Länk till bilder från årsmötet

Länk till årsmötesprotokollet