Bussresa med Södra Vings hembygdsförening och SPF seniorerna Hökerum

Onsdagen den 16 augusti kl. 7.45 från Hökerums torg, startade resan med Bertil Leidek som chaufför och med 50 passagerare i bussen mot Tranås och Malexander.
Det blev ett kort stopp på marknadsplatsen i Ulricehamn för att plocka upp de sista medresenärerna. Nästa stopp på resan blev en rastplats i Tranås där vår reseguide Maria kom ombord och vi tog fram våra medhavda kaffekorgar. På vår fortsatta resa mot Malexander berättade Maria om de bygder vi passerade och dess historia.

Väl framme i Malexander och på Malexanders hembygdsförening blev vi väl omhändertagna av representanter från föreningen med en guidning som startade i kyrkan.

Hembygdsföreningens ordförande Johan Wahlqvist hälsade os välkomna med att sjunga O store gud, var på han tog oss med på en resa i kyrkans historia.
Efter detta delades vi upp i två grupper. En grupp gick till gamla skolan där föreningens vice ordförande Bosse Garpevik med stor inlevelse berättade om skolan och dess utveckling i bygden. Där fanns även ett museum med olika bruksföremål.

Den andra gruppen fick åter träffa, Johan som berättade om hembygdsföreningens verksamhet och de 11 husen som ingick i föreningens ägo.
Det var ett mycket intressant besök som avslutades med att vi tog en promenad till det matställe där vi skulle äta vår lunch.
Efter lunchen startade vi resan mot Kvarnkulla trädgård för en guidning av den fina trädgårdsanläggningen. Det fanns mycket vackert att se på, men även möjlighet till att köpa växter. För att ta oss dit blev det en genväg över sjön Sommen med en linfärja.

När bagaget var lastat med inköpta växter begav vi oss till Brostorps gårdsmejeri. Väl på plats fick vi en inblick i gårdens olika verksamheter. Det erbjöds allt från smycken till ost att köpa. Detta besök avslutades med kaffe och en härlig ostkaka med sylt och grädde, så ingen gick därifrån hungrig.
Efter detta sista stopp på vår resa gick hemfärden mot Ulricehamn och Hökerum där vi landade vid 20 tiden