Resa till Tjörn 24 aug

Den 24 augusti var det dags för en resa till Tjörn

SPF Hökerum och Södra Vings hembygdsförening var på resa till Tjörn med strålande solsken och fullsatt buss.
Resan startade vid 8 tiden och första stopp var på Klädesholmen och dess fiskemuseum där vi fick en intressant guidning genom, framför allt, vad sillen betytt för orten.

En historisk vandring med sillens uppgång, fall och återkomst.
Här blev det även tid för en välkomnande kaffepaus och möjlighet att köpa sill av butikens stora sortiment.
Efter en god lunch i Skärhamn, var det att bege sig till Tjörns hembygdsförening i Bräcke. Där fick vi en inblick i öns historia med utgångspunkt i tid långt för vikingatiden fram till nutid.

Vi fick en grundlig redovisning om hembygdsföreningens arbete och hur föreningen bedrivit sitt arbete sedan starten 1939. Det största evenemanget är på midsommarafton. Då kommer ca 2000 besökare. Men många olika typer av evenemang gör hembygdsgården till ett attraktiv besöksområden i stort sett året runt.
VI fick även en berättelse om hur viktiga företagens utveckling varit för Tjörn.

Efter en intressant rundvandring i föreningens olika hus och ört-trädgård var det dags för en efterlängtad kopp kaffe med hembakade bullar. Därefter var det tid för att bege sig till dagens sista stopp, Pilane kulturområde.

Området bjöd på en vandring i vacker natur, med ett flertal stora intressanta skulpturer i olika material. Hela kulturområdet var speciellt, både för sina konstverk och sin sköna natur. Efter ca en timmas vandring i stålande sol smakade det fint med glass innan det var dags för Bertil Leidek att tryggt och säkert tas oss hem igen.

Text/ bild Tommy J,

Klicka på bilderna för att få större bild

Vill du se mer bilder södra Vings hembygdsföreningens hemsida.