DS aktiviteter

Styrelsemöte i Lidköping 2023-10-03
Oktober månads styrelsemöte var förlagt till Lidköpings Esportcenter. Efter mötet gavs möjlighet att prova på dataspel av sådan sort som spelas av "proffs" och tävlas i riksmästerskap. En aktivitet som också kan pasas för oss seniorer och kan utövas hemifrån via sin hemutrustning.

Inbjudan till Lidköpings E-sportcenter finns här. Riktar sig till föreningar som vill prova på och bredda sitt aktivitetsutbud.

Studieresa till Danmark  (2023-08-21--23)
Skaraborgs distriktsstyrelse har tillsammans med ledande företrädare för distriktets föreningar företagit en studieresa till Aalborg på Jylland. Syftet var att få inspiration och idéer till utveckling av vår föreningsverksamhet. Men också att ge personer som gör värdefulla insatser i vårt föreningsliv en uppmuntran med intressanta upplevelser.
Nedan några av resenärerna i Stenas terminal i Göteborg.

Första besöket i Aalborg var hos kommunens musikterapeuter. De använder musik och musikintrument för att stimulera och skapa kontakt med bla patienter med demens. Där fick vi prova på ett exempel på en sångövning.

Dag två började med besök hos en enhet i kommunen som hade till uppgift att visa och ge råd om hjälpmedel som underlätta tillvaron för personer med begränsad kapacitet. Vi fick också en redogörelse för hur äldreomsorgen fungerar i Aalborg (c:a 150 000 invånare).

Efter en snabb lunch var det dags att träffa företrädare för Danmarks största pensionärsorganisation, Ældre Sagen med nästan en miljon medlemmar varav c:a 30000 i Aalborg. På bild nedan berättar Torben Faerk (föreningskonsulent) och Hardy Mousten  (v. ordf. Aalborgs avdelning) om sin organisation, dess förutsättningar och verksamhet.

Lite fakta:

Dagens besöksprogram avslutades hos Sigurd Müller Vinhandel för en stunds vinprovning. Den leddes av platschefen som också visade runt i ett gigantiskt lager med tusentals vinflaskor.

Nästa dag : hemresa. Men innan färjans avgång från Fredrikshavn hann vi med ett stopp i Løkken med sin milsvida, breda och körbara sandstrand. Två i gruppen tog chansen till ett dopp i Nordsjön och några vadade i det ganska kalla vattnet.

Reserapport  länk här.

Styrelsemöte i Lidköping (2023-06-07)
Vid styrelsemötet i juni hade vi besök av företrädare för Lidköpings kommun. Ordförande i Välfärdsnämnden Tommy Larsson och sektorchefen Lotta Hjoberg (Social välfärd) deltog i ett samtal med ömsesidig information där kommunens arbete med omsorg om äldre, hemtjänstindex mm behandlades. I samtalet deltog också representanter för SPF Seniorena Lidköping.

Remissvar från Skaraborgsdistriktet om Den regionala kulturstrategin 2024 -2027
Öppna remissvaret här!

Styrelsemöte i Hjo (2023-04-17)

April månads styrelsemöte hölls i Hjo där vi i anslutning till lunchen träffade kommunstyrelsens ordförande Catrin Hultmarker. I det konstruktiva samtalet med henne deltog också representanter för SPF-föreningen i Hjo med ordföranden Annika Boman Ovren i spetsen. Efter styrelsemötet avgjordes finalen i distriktets veteranvetartävling.

Styrelsemöte i Götene (2023-01-18)
Januaris styrelsemöte 2023 var förlagt till Götetne. I anslutning till detta ordnades en träff med företrädare för socialförvaltningen i Götene. Vid träffen diskuterades situationen för äldreomsorgen i kommunen med utgångspunkt från Hemtjänstindex. Götene hamnade på plats 87 av 290 kommuner.

SPF Seniorerna Skaraborg rustar för framtiden   2022-10-10
Vid en utbildningsdag för SPF Seniorerna Skaraborgs distriktsstyrelse utmanades och uppmuntrades styrelsens ledamöter av SPF:s generalsekreterare Peter Sikström till att tänka i nya banor samt värna medlemmarnas intressen genom fokuserat arbete.

För SPF Seniorerna Skaraborgs distriktsstyrelse handlar uppgiften om att stötta de olika föreningarna i deras arbete. Detta genom olika kurser, omvärldsbevakning, erfarenhetsutbyte och samordning av olika aktiviteter. Ett exempel på det senare är de sommarveckor som i somras erbjöds ett antal av SPF:s medlemmar i Skaraborg på Piperska stiftelsen i Lundsbrunn.

Utbildningsdagen arrangerades lämpligt nog på Vara folkhögskola där rektor Vanja McCallum gav en snabb exposé över skolans utveckling sedan starten 1935. En del av den samhällsförändring som gästande seniorer kunde relatera till. Distriktsstyrelsens ordförande Christer Eliasson, Vartofta, vice ordförande Lennart Falegård, Falköping, kassör Carl-Eric Gabrielsson, Stenstorp, sekreterare Elisabet Stålarm, Skara, ledamöterna Ann-Katrin Jönsson, Skövde, Jan-Erik Sandegren, Töreboda, Sture Ljungström, Skövde, Sture Sundmark, Vara, kompletterades med två personer från föreningsstyrelsen i Falköping respektive Vara: Ann Liljebäck samt Lars Olof Lundén. Dessutom deltog valberedningens ordförande Rune Kjernald. Nu är det upp till utbildningsdagens deltagare att omvandla vunna insikter till praktisk verklighet som gynnar de olika föreningarnas medlemmar.

Elisabet Stålarm