Från SPF-föreningar i Skaraborg

Ett urval referat av intressanta föreningsaktiviteter. Se mer på föreningarnas hemsidor!

SPF Seniorerna i Skövdes adventsresa den 28 november 2021
Det har länge varit en omhuldad tradition att samtliga SPF Seniorerna i Skövde kommun gör en gemensam resa den första advent till någon av de äldre kyrkorna i Skara stift. Denna första söndag i advent var det nästan 60 seniorer som for till Forshems kyrka vid Kinnekulle.
Efter andlig spis följde lekamlig, med intagandet av ett välkomponerat, smakligt julbord på Hotell Vänerport i Mariestad, innan färdledaren Inger Wedholm återbördade de nöjda och mätta seniorerna till det vintriga Skövde.

Final i bowling i Skövde

Det var tjugoåtta SPF Seniorer som, denna sista bowlingdag för hösten, hade mött upp i bowlinghallen på Arena Skövde för att tävla om en inteckning i det åtråvärda vandringspriset och att avsluta med gemensamt julbord.

Under terminen har ett trettiotal seniorer från de olika SPF-föreningarna i Skövde kommun, Skövde, Elin, Sventorp-Forsby och Nordbillingen, spelat bowling varje onsdag. Höjdpunkten är terminsavslutningen där den vinner som får mest poäng jämfört med sitt eget genomsnittsresultat under terminen. Den glada vinnaren i år blev Marianne Persson, som därmed får en inteckning i det fina vandringspriset. Tvåa blev Bengt Enarsson och trea Mikael Ingsberg.

I en intervju säger Marianne: " Jag har spelat bowling i 2,5 år och med hjälp av råd från medspelare har jag utvecklats som bowlare, men det krävs lite tur också om man ska vinna. Och så uppskattar jag den härliga gemenskapen och att man får träffa många nya trevliga människor. Dessutom tycker jag om att röra på mig."

Eva och Mats Forsmark, som håller i SPF-bowlingen, tackades för sitt arbete med en blomma. De hälsade alla välkomna igen nästa termin, som startar den 8 januari 2020.

Körsång finns i många föreningar.

SPF Seniorerna Skövdes kör Galatheakören.

IT-kaféet i Skövde 10 år.

Nu har SPF Seniorerna Skövde och Elin firat 10 år med sitt populära IT-café med stort tårtkalas hos Vuxenskolan. Det var inte mindre än ett 50-tal deltagare som slutit upp. Dessa arbetar i tre olika grupper beroende på verktyget: Laptop, Smartphone med Android eller Apples iPhone.

"Det är inspirerande att se den nyfikenheten och den entusiasm som seniorerna visar för att lära sig den nya tekniken" säger Myra Lehmann, som varit en av ledarna sedan starten av IT-caféet. IT-caféet sker i samverkan med Studieförbundet Vuxenskolan och man träffas där varje fredag klockan 10.

Naturvandring med SPF Senioerna Skövde

Det var höstupptakt för de populära Naturvandringarna i SPF Seniorerna Skövdes regi med Ingvar Fredriksson som
ledare. Denna första vandring hade som mål Blängsmossens norra del, dit sällan någon tar sig vid denna årstid.

Tai Chi i Skövde

SPF Seniorerna i Skövde har nu avslutat det tredje året med Tai Chi. En grupp flitiga seniorer har tränat en stil som kallas TCA-1. Denna termin har de ägnat sig åt tilläggsrörelserna så nu ser rörelserna ut som en graciös dans – de säger att de "äger rörelserna". På denna nivå kan man träna självständigt och njuta – skönast är när man tränar utomhus på sommaren t.ex. på en strand. Tai Chi rörelserna påminner om vatten som flyter i en å – under den lugna ytan strömmar en drivkraft av energi och värme.

Myra Lehmann, som varit gruppens instruktör, har tränat Tai Chi i 26 år. Hon menar att just denna Tai Chi-stil som, som gruppen tränat, har visat sig leda till radikalt minskade fallolyckor bland äldre. Träningen ger bättre balans vilket främst äldre har nytta av i sig vardag.

Gruppen kommer att fortsätta att utveckla sina rörelser och nästa termin fortsätter de med – TCA-2.