Temadagar mm

<> Inspirationsdag den 6 april 2019.

Läs om den här!

<>   Halk- och teknikkörning på Kinnekulle ring i september/oktober 2018. Läs om arrangemanget här! Detta tillfälle är nu fullbokat, men vi hoppas att kunna erbjuda möjliheten på nytt senare.
             Liten film här.

Reportage i TV4-Nyheterna 2018-09-30 finns här. Scrolla fram till 8 minuter in i programmet!

Att bromsa på halt underlag.

Konsten att fickparkera.

Att backa runt koner på rad. MM

Halk- och Teknikkörning på Kinnekulle ring eller som de sakkunniga kallar det Riskutbildning och Äldre i Trafiken
SPF Seniorerna Skaraborgsdistriktet har haft förmånen att i samarbete med Kinnekulle Ring och NTF kunnat erbjuda våra medlemmar både teknikkörning och att testa bromssträckor i både torrt och vått väglag, det som hos bilskolorna idag kallas riskutbildning och alla körkortsaspiranter får göra.

Totalt har nära 60 fordon deltagit vid våra 5 tillfällen. I många av fordonen har det funnits 2 chaufförer vilket betyder att ca 90 personer har passat på att fräscha upp sina kunskaper i både teorigenomgångar och praktiska övningar. Man har t ex fått lära sig att bromsa med full kraft även vid halka tack vare bilens moderna teknik, i motsats till vad vi fick lära oss när vi tog körkort, då man lärdes att köra med ett ägg mellan foten och bromspedalen. Man fick också praktisera i olika hastigheter för att se vilken effekt ökad hastighet har och likaså däckens betydelse.

NTFs teknikövningar gick ut på att lära sig "var man har bilen" och att använda backspeglarna. Man fick köra slalom i olika variationer både framåt och bakåt och dessutom allas favoritgren att fickparkera 😊. Genom sakkunnig guidning lyckades alla med detta och fick många värdefulla tips med sig hem.

I teoridelen fick man bl a lära sig hur bilbältet ska sitta, vilken betydelse det har att man packar bilen rätt och att alkohol och droger absolut inte hör ihop med bilkörning. Ser du någon som du vet är påverkad av något: stoppa vederbörande från att köra!

Aktiviteten har uppmärksammats av både tidningen Sklt och TV4 Nyheterna. TV4 hade inslag i varje nyhetssändning söndagen den 30 september.

Tack alla glada deltagare och tack för alla glada tillrop om en lärorik och trevlig aktivitet som med all säkerhet kommer tillbaka nästa år i någon form!

2018-10-05 Ella Johansson

<> Temadag Mångfald 2018-09-18

Rune Kjernald häsar välkommen.

Den stora invandringen till Sverige under senare år ställer också SPF för nya utmaningar. Den 18 september arrangerade SPF ett seminarium i Falköping med temat "Mångfald". Avsikten var att påbörja en diskussion om hur föreningarna på bästa sätt kan erbjuda medlemskap och därmed också verksamheten till de äldre medborgarna från andra länder.
Under dagen medverkade bland andra representanter från Falköpings kommun, Integrationssamordnare Ida Johansson och Violeta Kazic, som berättade om hur mottagandet och integrationen läggs upp i Falköping.
Olle Wendt, Skövde, informerade om ett tidigare projektarbete kring frågan.
Nästa steg blir nu att fortsätta diskussionerna i den egna föreningen och fundera över arbetet kring detta framöver.

Falköpings integrationssamordnare berättar om sin verksmhet.