Gemenskap

En av de viktigaste idéerna med SPF Seniorerna är att organisationen ska verka för gemenskap, trygghet och trivsel bland medlemmarna. Det är i huvudsak i föreningarnas olika verksamheter som det erbjuds sammanhang där man kan träffa och umgås med gamla och nya vänner.

Distriktsstyrelsen understöder föreningarnas aktiviteter och ambitioner genom att anordna arrangemang där medlemmarna ges möjlighet att träffa kollegor från andra skaraborgsföreningar. Sålunda ordnas distriktsmästerskap i olika tävlingsgrenar som också kvalificerar företrädare för Skaraborg, som sedan får kämpa i SPF Seniorernas riksmästerskap. Temadagar och seminarier där alla medlemmar bjuds in är andra exempel. Viktigt är också de kontakter över föreningsgränserna som är en del av de kurser och konferenser som ordnas för föreningarnas funktionärer.