Inför valet 2022. Debatt med VG regionpolitiker.

Frågestund/debatt med företrädare för KD, L, MP, S, C, M, V och SD arrangerades av Distriktsstyrelsen den 24 augusti på Jula Konsthotell med Per Gustafsson som moderator.

Fin respons på SPF:s regionvalsdebatt i Skara

Samtliga partier med representanter från Skaraborg valde att prioritera deltagande vid den debatt/utfrågning som SPF Seniorerna Skaraborg bjudit in till. Det var dessutom partiernas toppnamn som ställde sig vid mikrofonerna på Jula Konsthotell onsdagen den 24 augusti. Drygt 50 SPF-medlemmar från skilda delar av Skaraborg bänkade sig i den vackra konsthallen.

Debatten inleddes genom att distriktets ordförande, Christer Eliasson, hälsade såväl partiföreträdare som publik välkomna. Detta genom att konstatera att den sittande åhörargruppen representerar 28,1 procent av väljarskaran. Frågorna kom naturligt nog att koncentreras till vård och omsorg. Det resulterade i en intressant och bra diskussion som leddes av Per Gustafsson med bravur och sällan sedd disciplin bland debattdeltagarna. Inga råsopar delades ut även om det fanns skillnader i synsätt inte minst gällande synen på skatteuttag.

Per Gustafsson

Pär Jonsson (L) med mic, i mitten Conny Brännberg (KD)

Stor medvetenhet om vårdens svagheter och tillkortakommanden präglade inläggen och alla gav uttryck för ambitioner att förbättra på alla sätt. Dålig tillgänglighet, långa kötider och på sina håll bristande kompetens för vård av äldre angavs som tydliga problemområden. Svårigheter att rekrytera och behålla personal återkom som förklaring. På den politiska vänstersidan ville man genom skattehöjning tillföra mer pengar till vården medan man på andra sidan menade att nuvarande ekonomi är tillräcklig och att utveckling av arbetsorganisation, resursanvändning och arbetsvillkor ska till för att förbättra situationen. KD stack ut genom att hävda linjen att ta ifrån regionerna ansvaret för sjukvården och samla styrningen hos staten.

Alex Bergström (S) talar, t v Roland Wanner 8MP), t h Gunilla Druve-Jansson (C)

Linn Brandström talar. T h Martin Johansson (V) och Heikki Klaavuniemi (SD).

Också kollektivtrafiken diskuterades och önskemålet om gratisresor för seniorer lyftes. V hävdade här att all kollektivtrafik ska vara kostnadsfri för resenärer och i stället helt skattefinansieras medan flera ansåg att frågan fortsatt ska ligga kvar hos kommunerna. KD var mest kallsinniga till förslaget om gemensamma riktlinjer med fritt regionfinansierat seniorkort från 70 år.
Vid kaffepausen tog många SPF:are tillfället i akt att prata lite mer på tu man hand med regionpolitikerna. Då ventilerades bland annat frågor om remisser till andra regioner samt hur samarbetet över regiongränserna fungerar. Detta viktigt inte minst för boende i norra delen av Skaraborg. Sammantaget verkade såväl politiker som seniorer nöjda med tillfället att träffas och prata regionfrågor.

Del av publiken.

Västra Götalandsregionen svarar för sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling. kulturstöd mm i vår del av Sverige. Regionen beskattar oss med 11,48 kr per 100 kr beskattningsbar inkomst. Budgeten för 2022 omfattar 61miljarder kronor. I valet den 11 september ska vi bl a välja 149 ledamöter till regionfullmäktige.

Frågestunden/debatten med företrädare för KD, L, MP, S, C, M, V och SD arrangerades av Distriktsstyrelsen den 24 augusti på Jula Konsthotell med Per Gustafsson som moderator. Partierna representerades av: Gunilla Druve Jansson (C), Conny Brännberg (KD), Pär Johnson (L), Linn Brandström (M), Roland Wanner (MP), Alex Bergström (S), Heikki Klaavuniemi (SD), Martin Johansson (V).