E-sport

Nu finns chans att bekanta sig med E-sport. Kul även för seniorer!

E - sport, är det något för oss?
Nu har alla föreningar i Skaraborg möjlighet att lära och inspireras kring vad E - sport är och hur vi kan använda det i vår verksamhet.
Det är glädjande att dataföreningen i Lidköping tycker att SPF Seniorerna är en viktig grupp. Se här ett erbjudande om en tretimmars aktivitet i deras E - sportcentrum. Hoppas att ni tycker att detta kan vara intressant och bokar in er. (Priset avser en hel grupp).
Några saker om varför detta kan vara viktigt för oss:
  --Det är stimulerande för hjärnan. Övar både strategi och reaktion.
  --Aktivitet för alla, man måste inte vara fysiskt stark för att kunna vara med.
  --Det tränar användandet av digital teknik.
  --Vi får en insyn den värld som många befinner sig i.

Vad är e-sport?
"E-sport (elektronisk sport), cybersport eller datorsport är ett samlingsbegrepp för tävlingar som utförs på datorer eller spelkonsoler, där de tävlande spelar olika sorters datorspel mot varandra. E-sport tar oftast form i organiserade tävlingar där datorspel spelas via internet, lokala nätverk, LAN-partyn eller med spelare som samsas vid samma konsol. Begreppet myntades i Sydkorea i slutet av 1990-talet med spelet Starcraft. Under senare tid har deltagandet och tittandet på e-sport ökat dramatiskt, främst när det kommer till turneringar som direktsänds på olika streaming-sidor där bland annat Twitch och Youtube ingår. I början av 2010-talet blev e-sport betydelsefullt för spelindustrin då spelutvecklare kunde aktivt designa och stå för kostnaden för turneringar och andra evenemang. (Wikipedia)

Inbjudan här.