Årsmöte 2024

14 februari

Årsmöte 14 februari 2024

SPF Seniorerna Vreta kloster hade sitt årsmöte på Cloetta Tre Bröder 14 februari 2024.

Ordförande Christer Vindeby hälsade alla välkomna till årsmötet. Han uppmärksammade också att det var ”Alla Hjärtans Dag” och dagen till ära så bjöds det på fri entré, kaffe, smörgås och vaniljhjärta.

Därefter inleddes årsmötet med parentation i form av en tyst minut, ljuständning och diktläsning. Wivi-Anne Tjäder läste dikten ”NU” som är skriven av Lasse Berghagen.

Sedvanliga årsmötesförhandlingar genomfördes och Christer Vindeby valdes till mötesordförande och Wivi-Anne Tjäder till sekreterare. Ulla-Britt Ström och Björn Onmalm valdes att justera dagens protokoll och också att vara rösträknare.

Verksamhetsberättelsen presenterades och Anette Samuelsson redogjorde för den ekonomiska redovisningen avseende verksamhetsåret 2023 samt 2024-års budget.

Revisionsberättelsen lästes upp och årsmötet gav styrelsen ansvarsfrihet för 2023 års förvaltning.

SPF Seniorerna Vreta klosters årsavgift är 250 kr. Kongressen för SPF har beslutat att årsavgiften till förbundet ska öka med 30 kr/medlem. Av den årsavgift som vi medlemmar betalar i dag, så går 160 kr till förbundet, 10 kr till Östgötadistriktet och 80 kr till föreningen. Årsmötet beslutade att årsavgiften ska höjas till 300 kr/medlem från och med år 2025. Då blir fördelningen 190 kr till förbundet, 10 kr till Östgötadistriktet och 100 kr till föreningen.

Följande val gjordes:

Christer Vindeby omvaldes som ordförande på ett år.
Wivi-Anne Tjäder omvaldes som ledamot på två år.
Nyval av Marianne Hamrin Björk som ledamot på två år.
En styrelseplats som ledamot är vakant.

Styrelseledamöterna Birgitta Samuelsson, Anette Samuelsson och Eva Davidsson har ett år kvar på sina mandatperioder.
Revisorerna Christer Bäck och Arne Pihlström omvaldes på ett år.

Valberedningen beslutades bestå av två ledamöter och till ledamöter valdes Ulla-Britt Ström och Ingrid Hast på en mandattid av ett år.

Ur styrelsen avgick Anki Onmalm och Kerstin Sjöberg. Christer Vindeby tackade dem för deras värdefulla uppdrag i styrelsen, där de haft ansvar för programverksamheten. Anki har också varit föreningens värdinna vid våra månadsmöten och fester.

Valberedningens ordförande Birgitta Fredriksson avtackades från sitt uppdrag, där hon lagt ner stor energi för att efterfråga styrelsemedlemmar.
Christer tackade dem alla med vackra blombuketter.
Innan kaffepausen tackade Christer också alla medlemmar, cirkelledare och styrelsen för verksamhetsåret 2023.
Reseinformation lämnades om bussresan den 16 april, som är en rundresa där vi besöker områden i vår närhet. I nuläget finns endast nio platser kvar, så anmäl ert deltagande till Arne och Christina Pihlström.

Onsdagen den 29 maj är det våravslutning och 20-års jubileum som vi firar på Söderköpings brunn. Föreningen kommer att sända ut inbjudan, så fort som all planering är klar. Det vi vet i nuläget är att två bussar bokats och också underhållning. Prisuppgift meddelas i inbjudan och anmälan görs till Arne och Christina Pihlström. Boka in 29 maj i almanackan, för det blir säkert en härlig eftermiddag i Söderköping.
Efter kaffestunden fick vi fin underhållning av låtförfattaren och sångerskan Melinda Ackeräng.
Hon spelade gitarr och sjöng egna låtar och välkända covers, där vi alla kunde vara med och sjunga.
Eftermiddagen avslutades med dragning i lotterierna.

Nästa månadsmöte är den 13 mars. Då är det ”brödlotteri” . Bröd mottages tacksamt!

Text: Wivi-Anne Tjäder
Foto: Lena Vindeby, Wivi-Anne Tjäder