Hjärnkoll Distriktstävling

• Segrande laget: Britt-Marie Gustavsson, Anita Larsson och Gösta Gustavsson
  • Wivi-Anne Tjäder och Bengt Sandell
  • Kerstin Sjöberg och Christer Vindeby

SPF Seniorerna Östgötadistriktet hade sin distriktstävling i ”Hjärnkoll” den 12 september i Föreningshuset Fontänen i Linköping.

Arrangör för tävlingen ”Hjärnkoll” detta år var SPF Seniorerna Vreta kloster. I arbetet med arrangemanget har Christer Vindeby, Kerstin Sjöberg, Anki Onmalm, Kerstin Larsson, Birgitta Samuelsson och Wivi-Anne Tjäder deltagit, både under planeringsstadiet och tävlingsdagen. Bengt Sandell har klurat ut alla frågor och svar och var också enväldig domare under tävlingsdagen.

Nio lag tävlade och svarade på 15 frågor (enkla eller dubbla) inom ämnesområdena: Världen, Då och nu, Naturvetenskap, Idrott lek och spel, Ord och kuriosa, Litteratur, Kropp och själ, Scen, musik och konst. Lagen som tävlade var från SPF föreningarna: Boren med två lag, Motala med två lag, S:t Olof ett lag, Plogen ett lag, Vikbolandet ett lag och Vreta kloster med två lag.

Så jätteduktiga alla var, men till slut segrade lag Boren 1 från Borensberg med deltagarna Anita Larsson, Britt-Marie Gustavsson och Gösta Gustavsson.

På andra plats kom S:t Olof Norrköping och på delad tredjeplats de två Motalalagen.

Vilken spännande och rolig dag vi hade den 12 september! Eftermiddagen avslutades med en gemensam kaffestund och prisutdelning till det vinnande laget, som ska representera SPF Seniorerna Östgötadistriktet vid riksfinalen i Stockholm den 12 oktober.

Text: Wivi-Anne Tjäder

Foto: Kerstin Larsson

Se fler foton i bildgalleriet