10 sept - VW museum

På morgonen den 10 september samlades 18 medlemmar i SPF, Laxå, på Nytorget för färd i egna bilar för ett besök i Holmgrens VW-museum i Pålsboda. Där togs vi emot av Bengt Holmgren för en engagerad guidning genom museets många rariteter. Det var i sista minuten eftersom bilarna går under klubban 22-23 september och kommer skingras för vinden. Efter besöket for vi vidare till Goda Rum för en mycket god lunch. I alla fall var fisken fantastisk!

  • Bengt Holmgren tog emot med stora famnen. Många historier om bilarna och dess ägare väntar....
  • DEt är inte alltid det mest iögonfallande objektet som är mest värderat. Denna VW export från 1948 är värderad till ca 1,5 miljon.
  • En rolig detalj är att bakfönstrens utstansningar blev spadar. Det kallar jag återvinning
  • Ett fynd, eller? Bara värderad till 280 00:- En 1954 med större motor på 30hk och startnyckel, modellen innan 25hk och startknapp.
  • Visst är det något med en Volkswagen, en bil tänkt för alla?
  • Många är vi som minns hållaren för barnvagnen på bakluckan. 1966.
  • En bil från 1963, högerstyrd som sig bör från det året, med alla lyxdetaljer. Fyra ytterbackspeglar, extratuta och extraljus, soltak, dragkrog, lyxkofångare, och sist men inte minst insektsskydd
  • Ett mycket ovanligt flugskydd i plast. Fick flugorna att missa vindrutan.
  • Visst var dom snygga detaljerna från förr?
  • En K70 en annorlunda VW.
  • Visst skulle Arne passa som bilförsäljare? Eller berättar han bara en bra bilhistoria?
  • En riktig sportvagnsfavorit. Mest till utseendet. Köregenskaperna var väl inte på topp precis, men snygg är den.
  • En annorlunda design hade Karmann Ghia 1600L från 1967. Snygg eller inte ligger i betraktarens öga.
  • En sådan här for vi runt i Europa i ungdomen. Det gick inte fort men gott om plats var det och man hann se mycket.
  • Två asfaltsbubblor blir en limousine som väcker uppmärksamhet.
  • Detta är väl motsatsen till limousine?
  • Med färdiga plastkarosser kunde man förvandla en bagge till många olika typer av bilar. Här ett par exempel. Därmed tar vi farväl av en epok. Nu skingras bilarna för vinden.
  • Bengt Holmgren tog emot med stora famnen. Många historier om bilarna och dess ägare väntar....
  • DEt är inte alltid det mest iögonfallande objektet som är mest värderat. Denna VW export från 1948 är värderad till ca 1,5 miljon.
  • En rolig detalj är att bakfönstrens utstansningar blev spadar. Det kallar jag återvinning
  • Ett fynd, eller? Bara värderad till 280 00:- En 1954 med större motor på 30hk och startnyckel, modellen innan 25hk och startknapp.
  • Visst är det något med en Volkswagen, en bil tänkt för alla?
  • Många är vi som minns hållaren för barnvagnen på bakluckan. 1966.
  • En bil från 1963, högerstyrd som sig bör från det året, med alla lyxdetaljer. Fyra ytterbackspeglar, extratuta och extraljus, soltak, dragkrog, lyxkofångare, och sist men inte minst insektsskydd
  • Ett mycket ovanligt flugskydd i plast. Fick flugorna att missa vindrutan.
  • Visst var dom snygga detaljerna från förr?
  • En K70 en annorlunda VW.
  • Visst skulle Arne passa som bilförsäljare? Eller berättar han bara en bra bilhistoria?
  • En riktig sportvagnsfavorit. Mest till utseendet. Köregenskaperna var väl inte på topp precis, men snygg är den.
  • En annorlunda design hade Karmann Ghia 1600L från 1967. Snygg eller inte ligger i betraktarens öga.
  • En sådan här for vi runt i Europa i ungdomen. Det gick inte fort men gott om plats var det och man hann se mycket.
  • Två asfaltsbubblor blir en limousine som väcker uppmärksamhet.
  • Detta är väl motsatsen till limousine?
  • Med färdiga plastkarosser kunde man förvandla en bagge till många olika typer av bilar. Här ett par exempel. Därmed tar vi farväl av en epok. Nu skingras bilarna för vinden.