Hemlig resa till Nora

Den hemliga resan gick till Nora.

  • De tre gummorna som skulle till Nora Marken är Noras egen symbol. Vad ni kanske inte vet att dom kom aldrig fram.
  • Efter kaffe på Da Capo var det samling vid pumpen. Där den guidade stadsvandringen startade.
  • Mycket handlade givetvis om den bevarade trästaden, men guiden var expert på Maria Lang så det blev en del om henne också.
  • En av de vanligaste bilderna tagna i Nora är nog denna med kyrkan i fonden?
  • Göthlinska gården på bilden är ett museum, där allt är bevarat efter familjen Göthlins hem från slutet på 1800-talet.
  • Göthlinska gårdens vackra veranda vetter mot Norasjön.
  • Norasjön trafikeras av Plaskus som går till Alntorps ö.
  • Strandpromenaden är väldigt vacker med småbåtar liggande hela vägen. Här kollar Bosse vindflöjeln på lusthuset.
  • Många är dom, trähusen i Nora. Här några av de mest pittoreska.
  • Därefter Bryggeriet, fd. industriområde, numera hantverk, kultur. Mycket var öppet men inte själva bryggeriet. Här ett snopet, törstigt gäng
  • Det fick bli Örjan Holms smedja i stället. Där kunde man få sig ett vackert utformat järn.
  • Lunchdags i annorlunda miljö. Restaurang "På Spåret" är inredd i en järnvägsvagn.
  • Lunch med valfritt grillat. Om man ville kunde man beställa t.ex. vin. Skål, Marianne!
  • Man hade lovat +25 grader men det var skönt att sitta inomhus för solen gick i moln. När vi var mätta kom solen igen.
  • Guiden väntade på perrongen för guidning på veteranjärnvägen. Men vänta nu, han är inte med oss!
  • Stationsmagasinet numera resecentrum/utställning. Innan järnvägen drogs malmen med häst och släde.Behovet av järnväg var stort, förstås.
  • Stig beundrar ett av de gamla ångloken.
  • På den tiden man delade ut post kunde den transporteras i en så här elegant järnvägsvagn.
  • En kort promenad ledde oss till verkstäder och lokstallar.
  • Detta är en A-Ford byggd för inspektion av rälsen. Helt enkelt en motordressin.
  • Förarplatsen i en gammal spårvagn var väldigt spartansk och helt öppen mot passagerarna.
  • Detta såg vi inte i verkligheten, Järlebron, men visst är den snygg?
  • Pensionären på bilden kör en replika av "Förstlingen" Sveriges 1:a ånglok (1853). Intresset för gamla tåg och NBVJ gäller hög som låg.
  • Kort stopp och presentation om Erskine och Gyttorp, sen på slingriga vägar hem till Laxå.
  • De tre gummorna som skulle till Nora Marken är Noras egen symbol. Vad ni kanske inte vet att dom kom aldrig fram.
  • Efter kaffe på Da Capo var det samling vid pumpen. Där den guidade stadsvandringen startade.
  • Mycket handlade givetvis om den bevarade trästaden, men guiden var expert på Maria Lang så det blev en del om henne också.
  • En av de vanligaste bilderna tagna i Nora är nog denna med kyrkan i fonden?
  • Göthlinska gården på bilden är ett museum, där allt är bevarat efter familjen Göthlins hem från slutet på 1800-talet.
  • Göthlinska gårdens vackra veranda vetter mot Norasjön.
  • Norasjön trafikeras av Plaskus som går till Alntorps ö.
  • Strandpromenaden är väldigt vacker med småbåtar liggande hela vägen. Här kollar Bosse vindflöjeln på lusthuset.
  • Många är dom, trähusen i Nora. Här några av de mest pittoreska.
  • Därefter Bryggeriet, fd. industriområde, numera hantverk, kultur. Mycket var öppet men inte själva bryggeriet. Här ett snopet, törstigt gäng
  • Det fick bli Örjan Holms smedja i stället. Där kunde man få sig ett vackert utformat järn.
  • Lunchdags i annorlunda miljö. Restaurang "På Spåret" är inredd i en järnvägsvagn.
  • Lunch med valfritt grillat. Om man ville kunde man beställa t.ex. vin. Skål, Marianne!
  • Man hade lovat +25 grader men det var skönt att sitta inomhus för solen gick i moln. När vi var mätta kom solen igen.
  • Guiden väntade på perrongen för guidning på veteranjärnvägen. Men vänta nu, han är inte med oss!
  • Stationsmagasinet numera resecentrum/utställning. Innan järnvägen drogs malmen med häst och släde.Behovet av järnväg var stort, förstås.
  • Stig beundrar ett av de gamla ångloken.
  • På den tiden man delade ut post kunde den transporteras i en så här elegant järnvägsvagn.
  • En kort promenad ledde oss till verkstäder och lokstallar.
  • Detta är en A-Ford byggd för inspektion av rälsen. Helt enkelt en motordressin.
  • Förarplatsen i en gammal spårvagn var väldigt spartansk och helt öppen mot passagerarna.
  • Detta såg vi inte i verkligheten, Järlebron, men visst är den snygg?
  • Pensionären på bilden kör en replika av "Förstlingen" Sveriges 1:a ånglok (1853). Intresset för gamla tåg och NBVJ gäller hög som låg.
  • Kort stopp och  presentation om Erskine och Gyttorp, sen på slingriga vägar hem till Laxå.