21 aug - Forsvik

Den 21 augusti besökte vi Forsvik. Denna gång står Kicki Danielsson för både text och bild.

  • Bild tagen på utställningen som visar kvinnornas bidrag till brukssamhället.
  • Spinnrock och Husqvarna symaskin. Kvinnorna fick gå kurser för att lära sig sy på maskin.
  • Matlagning i en vedeldad Norra Hammar järnspis.
  • Gjuteriet används även idag för kursverksamhet.
  • I den gamla nyrenoverade byggnaden från 1750-talet rymms Adas Café. Där fick vi goda smörgåsar.
  • Vår duktiga guide berättar om att för allt gjutgods görs modeller i trä. Man har idag sparat de flesta av de modeller som behövdes på bruket och har katalogiserat ca hälften.
  • Brukets lastbil, en Chevrolet HS, som renoverats med hjälp av donationer.
  • En replika av den gamla hjulångaren Eric Nordevall, byggd 1836, som förliste på Vättern 1856. Fartyget är byggt 1995-2011 i Forsvik.
  • Vi fick äntra hjulångaren och se oss omkring.
  • Göran tar rodret.
  • Hytterna är små.
  • Nedanför vattenfallet - i år ser man för första gången stenarna och vattennivån är ca 50 cm lägre än normalt i Vättern.
  • En modell av kvarnen som skänktes av Cecilia Jonsdotter Roos till Vadsten kloster tillsammans med gården Forsvik, som den troligen såg ut på 1300-talet.
  • Tändkulemotorn Fenix - träformar t.v. och gjutgodset t.h.
  • Bildtexten redan på plats.
  • Ässjan i smedjan som fortfarande används i kursverksamhet. (Resans snyggaste bild enl. mig/ulf)
  • Vy från smedjan.
  • Från utställningen som visar kvinnornas bidrag till brukssamhället - en handdriven tvättmaskin och en mangel.
  • Forsviks Fenix Motor - tändkulemotorn som tillverkades under många år.
  • Bild tagen på utställningen som visar kvinnornas bidrag till brukssamhället.
  • Spinnrock och Husqvarna symaskin. Kvinnorna fick gå kurser för att lära sig sy på maskin.
  • Matlagning i en vedeldad Norra Hammar järnspis.
  • Gjuteriet används även idag för kursverksamhet.
  • I den gamla nyrenoverade byggnaden från 1750-talet rymms Adas Café. Där fick vi goda smörgåsar.
  • Vår duktiga guide berättar om att för allt gjutgods görs modeller i trä. Man har idag sparat de flesta av de modeller som behövdes på bruket och har katalogiserat ca hälften.
  • Brukets lastbil, en Chevrolet HS, som renoverats med hjälp av donationer.
  • En replika av den gamla hjulångaren Eric Nordevall, byggd 1836, som förliste på Vättern 1856. Fartyget är byggt 1995-2011 i Forsvik.
  • Vi fick äntra hjulångaren och se oss omkring.
  • Göran tar rodret.
  • Hytterna är små.
  • Nedanför vattenfallet - i år ser man för första gången stenarna och vattennivån är ca 50 cm lägre än normalt i Vättern.
  • En modell av kvarnen som skänktes av Cecilia Jonsdotter Roos till Vadsten kloster tillsammans med gården Forsvik, som den troligen såg ut på 1300-talet.
  • Tändkulemotorn Fenix - träformar t.v. och gjutgodset t.h.
  • Bildtexten redan på plats.
  • Ässjan i smedjan som fortfarande används i kursverksamhet. (Resans snyggaste bild enl. mig/ulf)
  • Vy från smedjan.
  • Från utställningen som visar kvinnornas bidrag till brukssamhället - en handdriven tvättmaskin och en mangel.
  • Forsviks Fenix Motor - tändkulemotorn som tillverkades under många år.