Videomöten

Videomöten är räddningen för förbund, distrikt, föreningar och enskilda.

Videomöten en fantastisk möjlighet att kunna ses även under pandemin.

N Ä Distriktet har styrelsemöten, möten med föreningsordförande mm. Några föreningar har haft sina årsmöten 2021 som videomöten.

Privatpersoner kan på detta vis hålla kontakten med vänner och släkt.

Det finns många att välja på, här är några.

För att kunna delta måste man ha en mejladress och en dator med kamera och mikrofon. (Finns i alla laptops och paddor) Smartphones fungerar utmärkt.

ZOOM är världens mest använda och är även det som används av SPF förbund och N Ä distrikt. Finns i flera olika versioner, beroende på om det är en organisation eller enskild person som skall använda det.

För privatpersoner finns en gratisversion som fungerar utmärkt. Man kan hålla på i 40 min och tar det längre tid kan man starta om igen. Som vård måste man registrera sig och ladda ner programvaran, som gäst/inbjuden behövs det inte men man får fler funktioner om man laddat ner. Kan göras på ZOOM.US obs endast information på amerikansk engelska.

JITSI är ett gratisprogram där man kan hålla på mycket längre, fungerar mycket bra.

MICROSOFT TEAMS används mest av företag och organisationer bl a många kommuner. Man kan delta utan att ha laddat ner programmet, men det är en fördel att göra det speciellt om man skall göra det ofta.

GOOGLE MEET Finns på startsidan i Gmail:en gratis, mycket enkelt att använda, mottagaren behöver ej ha Gmail, men måste ha en mejladress.