2024-04-10/11 Besök på Grand Curiosa Hotel

Under två dagar, var två grupper med Vintergäckens medlemmar på studiebesök till nya Lisebergshotellet, Grand Curiosa Hotell.
- "Överallt i hotellet finns kuriositeter och knasigheter. " skriver Kristina Hedholm nedan.

Grand Curiosa Hotel

Under två dagar, fick två grupper med våra medlemmar, komma på studiebesök till nya Lisebergshotellet, Grand Curiosa Hotell, som är designat av Wingårds Arkitektkontor.

Temat för hotellet är uppbyggt kring en fictionsaga, från 1700-talet, om en viss Herr Daler och hans fru Agnes. Herr Daler var storsmugglare och hans fru reste flera gånger med Ostindiska Kompaniets skepp och samlade in curiosa.

.

Överallt i hotellet finns kuriositeter och knasigheter. Hotellet är ett familjehotell och har 457 rum, alla på 30m2 och med minst 5 bäddar i varje rum.  Dessutom finns det 7 sviter och ett flertal restauranger.

Efter en rundvandring på flera våningar fick vi äta lunch i en av hotellets restauranger, ”Saluhallen”. Där fick vi njuta av en stor lunchbuffé med mycket god mat.

Text och bild: Kristina Hedholm

Inlägg 2024-04-12: Bengt G Bengtsson, 0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com

Är du nyfiken på våra övriga "Huvudnyheter" (bildspelet) och "Senaste Nytt"? Klicka här