2023-08-29/30 Golfresa till Knistad

"En trevlig golfutflykt till Västergötland i SPF Vintergäckens regi….och kan man tänka sig, sol och 17 grader!" - skriver Carl Follin nedan.

Anki och Erkki framför Herrgårdsbyggnaden

.

Anita och Ragnar förbereder sig för dagens spel

Carl Follin:

Dag 1

Efter allt regnande på sistone styrde femton förväntanfyllda spelare kosan mot Skövde golfklubb.

Banan är ombyggd sedan några år och man har fått en modern bana med tydliga brittiska influenser (ett naturligt böljande landskap).

Vad som är utmärkande är de hårda och torra landningsytorna som gav extra studs och rull  …. och sedan stod man inför ett inspel mot de hårt inbunkrade greenerna.

Men, om man inte hade sitt bästa spel för dagen, så kunde man göra ett strategiskt val och spela runt svårigheterna.

Sammanfattningsvis, en rolig och utmanande bana som man gärna besöker igen.

Efter avslutat spel på Skövde GK så bar det iväg till Knistad golfklubb, en bit därifrån.

Efter att vi installerat oss i våra rum väntade en förfriskning och lite mingel med ”after-golf-eftersnack” innan vi satte oss till bords för en tre rätters middag.

Charlotta, Dan, Inga-Lill och Carl vid middagsbordet

Här sitter Weine, Ulla, Michael, Barbro och Ragnar

Tror alla var nöjda med vår fantastiska 3-rättersmiddag. Huvudrätt var mättande med mör ryggbiff.

Inte alltför sent på kvällen kunde vi summera – en trevlig golfdag i goda vänners lag.

Dag 2

Frukost, omlottning till nya 3-bollar – och ännu en strålande dag, nu i sol och 19 grader!

Startplatsen på Knistad GK med baksidan av herrgården och den sagolika uteplatsen precis vid green på avslutningshålet.

Knistads bana hade en helt annan karaktär. Här mötte oss en parkbana med mjukare fairways och därav, betydligt mindre rull.

Banan var grönare och frodigare än den i Skövde, greenerna var i utmärkt kondition.

Efter avslutat spel serverades det en god lunchbuffé. Lite eftersnack och sedan avfärd mot ’Götet’.

Dan Medin framför Knista herrgård

Tack SPF och Dan Medin för ett trevligt arrangemang!

Carl Follin

Bilder: Ann-Kristin Johansson och Dan Medin

Text: Carl Follin

Inlägg (2023-08-31): Bengt G Bengtsson (0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com )

Är du nyfiken på våra "Huvudnyheter" (bildspelet) och "Senaste Nytt"? Klicka här!