Om detta måste vi prata! Föredrag av Henrik och Henrik tisdag den 19/4 i Mölndals Stadsbibliotek

Hur gärna man än vill sopa det under mattan, så hjälper det att lära sig mer. Och det gör man genom att lyssna på Henrik Zetterberg och Henrik Frenkel. Läs mer nedan.

Av Henrik Zetterberg får vi alltid de senaste nyheterna direkt från källan, på ett sätt som är positivt och förtröstansfullt, och dessutom underhållande.

Henrik Frenkel berättar om sin egen resa med en Alzheimerdiagnos.

Anmälan kan ske till Studieförbundet Vuxenskolan : Henrik x 2 - Alzheimer ur två perspektiv (0 kr)

Och vänta inte för länge, dessa föreläsningar är mycket populära.

Den 20 april föreläser Henrik Frenkel i Mölnlycke.

OM EN DEMENSDIAGNOS
- tankar från min tid i Alzheimerland!

Detta är en föreläsning av journalisten Henrik Frenkel som kommer att berätta om sin egen patientresa, och om allt han sett som inte fungerar, och som man lätt skulle kunna åtgärda. Om glappet mellan diagnos och omsorg, och framför allt hur man håller sig kvar i det friska livet
Henrik fick påsken 2019 diagnosen MCI (lindrig minnesstörning) med trolig utveckling till Alzheimer. I slutet på maj 2020 ändrades diagnosen till enbart kognitiv svikt.

Hösten 2019 startade Henrik bloggen och podcasten Hjälp, har jag Alzheimer? Hösten 2020 startade han stiftelsen Alzheimer Life för att informera och opinionsbilda om kognitiva sjukdomar. I Henriks långa karriär ingår att han varit chef för Aktuellt på SvT, chefredaktör på Veckans affärer, och grundare av tidningen Chef.

När: Onsdag 20 april kl. 18.00
Plats: Mölnlycke kulturhus, Lilla Salen
Anmälan: Senast 14 april till Marie 031-724 65 46,

Begränsat antal platser. Anmälan till :

marie.lowenberg@harryda.se eller Sara 031- 724 88 02, sara.bexonpolder@harryda.se. Begränsat antal platser.

Härryda kommun har dessutom en

CIRKEL I DEMENSSJUKDOMAR

Under fem tillfällen kommer du bland annat att få information om olika demenssjukdomar och hur du bemöter en person med demens. Du kommer att få praktiska tips vad du kan tänka på för att på bästa sätt kunna hjälpa den som har en sådan sjukdom. Olika personer från demensteamet medverkar.

Vi träffas fem tisdagar under våren med olika tema varje gång.

När: Fem tisdagar i rad med start 1 mars
Tid: 16.30-18.30
Plats: Hönekulla Gård, Hönekullabyväg 4, Mölnlycke
Anmälan: För anmälan och information kontakta Marie 031-724 65 46 marie.lowenberg@harryda.se eller Sara 031- 724 88 02 sara.bexonpolder@harryda.se.

Sista anmälningsdag 18 februari. Begränsat antal platser.

Om dessa två evenemang kan man läsa på Härryda kommuns hemsida, anhörigstöd.

Demensföreningen Mölndal-Härryda har också andra verksamheter.

Så varför inte göra slag i saken och gå med i och stötta Demensföreningen Mölndal-Härryda.

Inlägg: Bengt G Bengtsson (0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com )