2021-02-18 Månadsmöte med föredrag av Charlott Falk

Ämnet för dagen var konsumentproblem med koppling till Id-kapning och bedrägeri mot målgrupp äldre. Temat: Tänk säkert - låt dig inte luras. NYTT: Till den 25/2 finns föredraget tillgängligt som video. Läs mer nedan.

Tänk säkert - låt dig inte luras


Föredraget tog upp den mycket aktuella frågan om IT-säkerhet. Vi matas dagligen med historier om kapning av identitet, länsade bankkonton, kort- och telefonbedrägerier.

Man kan inte säga att det saknas varningar. Och inte heller att det saknas tips om hur man skall undvika bekymmer.

Det var därför skönt att lyssna till Charlott Falk, konsumentrådgivare i Kungsbacka, berätta om problemet från sin synvinkel. Hennes budskap är som rubriken.

"Tänk säkert - låt dig inte luras"

Gemensamt för alla bedrägerier är att bedragarna vill att deras offer skall agera snabbt och oövertänkt. För att rädda liv eller pengar. De vill att offret skall få dåligt samvete för att det inte skriver på, lämnar ut uppgifter eller vad det kan vara. Förr så kunde man ofta se felöversättningar, felstavningar mm som avslöjade bedragaren. De har nu förfinat sina metoder så att man enklare kan falla för deras trick.

Vad kan man då göra själv för att skydda sig?

  • En enkel åtgärd är att skydda sin adress mot otillbörlig ändring, på Skatteverket
  • En låst brevlåda är bra men gärna också elektronisk brevlåda, också på Skatteverket
  • Håll koll på dina bankkonton.
  • Var sunt misstänksam om någon frågar efter lösenord, bank-, kort-, eller personuppgifter.
  • Lämna ALDRIG ut dessa uppgifter om du inte skall köpa något och du vet vem  du har att göra med.
  • Spara inte kortuppgifterna hos säljaren.
  • Spärra kortet mot internetförsäljning och utlandsbetalningar.
  • Förvara ditt kort och dina koder säkert.
  • Svara inte på utlandssamtal och säg NEJ och lägg på om du råkat svara. Spärra sedan numret.
  • Skydda dig mot "nätfiske" genom att granska mejl och SMS noga innan du öppnar, klickar på en länk eller öppnar ett dokument.
  • Var uppmärksam på abonnemangsfällor, med finstilt, nästan oläslig, text, hjälp med att utföra gratistjänster mm.
  • Det är ingen större vits att köpa ID-skydd, då det inte förhindrar kapning. 
  • Har olovliga köp gjorts eller har du förlorat ditt bankkort, kontakta omedelbart din bank, spärra kortet och gör en polisanmälan.
  • Misstänker du att din identitet är kapad, spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretag, till exempel UC och spärra kreditkort.

Även utan att ha fått problem kan man kontakta Konsumentvägledningen i Härryda kommun med frågor om hur man skall handskas med ovanstående frågor.

Denna konsumentvägledning har för övrigt rankats som ETTA bland Sveriges kommuner av Råd och Rön för både 2019 och 2020.

I samband med pandemin har Härryda kommun och Polisen gått ut med varningar och tips på hur man skall agera.

SVT Play har en serie om bedrägerier, som kan ge både tips och underhållning.

MSB har en kampanj "Tänk säkert"  med syftet att öka medvetenheten om informations- och cybersäkerhetsfrågor. 

Så nog kan man läsa på om detta, men kontentan av föredraget är:

Var inte rädd – var klok

Tack programkommittén och tack Charlott Falk för en givande eftermiddag!

Till den 25 februari finns föredraget på video. Kopiera först Passcode: arrZ!?k4 och därefter denna länk.  

Inbjudan till månadsmötet finns HÄR

Bengt G Bengtsson

(0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com)