ÄNTLIGEN kunde vi genomföra ett månadsmöte!

Vid månadsmötet den 15 oktober kunde tyvärr inte fler än 48 medlemmar vara på plats I Kulturhuset, för att lyssna till Lars-Gunnar Andersson. Men ett stort antal kunde följa det hemma vid datorn.

Det gick inte att ta fel på glädjen att kunna "tjöta" lite med gamla vänner, om än på avstånd.

På grund av restriktionerna (och med respekt för viruset själv), kunde de 48 medlemmarna fördela sig på de 238 platserna i Stora salen. Gott om distans alltså.
För de som inte rymdes i Kulturhuset ordnades direktsändning via länk, mer om detta nedan.

Att få lyssna till Lars-Gunnar Andersson är ju en högtidsstund, för alla oss, som tycker att det är lika illa att inte kunna skilja på "var" och "vart", eller "de och "dem", som att inte kunna skilja på "mitt" och "ditt".

Hans stora kunnande och prestigelösa framträdande är mäkta uppskattat. Förmågan att uttala ord/ljud överstiger med råge min förmåga att uppfatta nyanserna i. Men om man bakband honom skulle han nog inte få mycket sagt.

Dagens ämne var Göteborgsgrammatik.

Vi fick en och en halv timmas fullmatad föreläsning. Här följer några smakprov ur Lars-Gunnar Anderssons illustrationer.

Man kan bara konstatera att det runnit en del vatten under broarna. Förhoppningsvis har mitt språkbruk också förändrats. Även om jag stängt av grammatikfunktionen, då den ideligen påminner mig om att "uttrycket synes gammalmodigt".

Götebosskan är genuint lokal. Når definitivt inte ut till Klarebergsmotet.

Även "det fina språket" har genomgått en förändring.

"... uppkomsten av onaturliga spänningar i talorganen" !!!.

Kan man här dra några paralleller till "orten"?

Ett koncentrat vi alla övat på. Med glädje!

De e la änna typiskt, eller?

Ett statement som är lätt att hålla med om.

Ett stort tack till Lars-Gunnar Andersson för en givande genomgång av Götebosskan. Mer underhållning finns i boken GÖTEBORGSGRAMMATIK.

Och så över till direktsändningen.

Anders Hultin med hjälp av Kulturhusets tekniker Krister Göransson roddade sändningen. Och som Anders påpekade:

"ALL VÅR BÖRJAN ÄR SVÅR", så ha överseende med att det kan strula. Vi ställer inte in utan ställer om.

Anders uppskattar att ett trettiotal medlemmar deltagit på distans.

Marianne Friman, Ingela Hartman och Gunnar Jernström har kommenterat sändningen.

Marianne Friman:

"Oktobers månadsmöte med Lars- Gunnar Andersson avnjöt jag framför datorn med te och "rostemacka"....

Instruktionen om hur inloggningen till mötet via Zoom skulle gå till, kröntes med devisen på sista raden: " Vi ställer inte in - utan om"
Myckat bra.Heja heja!

Jag har en Mac och det var enkelt att komma in. Klickade på länken, uppgav min mailadress och klickade på Join meeting.

Bild och ljud funkade fint, även Anderssons anteckningar på "vita duken" gick att läsa.

Väldigt bra att vi medlemmar kommer igång igen- om än framför datorn!

Tack till er som skötte samlingen i Kulturhuset och till er som skötte allt kring det digitala.
Första försöket med streamat månadsmöte lyckades bra. Bådar gott för framtiden!

Ha det fint i hösten. Ses i november!
Marianne Friman"

Ingela Hartman:

"För första gången följde jag ett månadsmöte på nätet. Naturligtvis är det inte det samma som att träffas på riktigt, men det gick riktigt bra att följa föredraget, så den eller de som skötte kameran och tekniken ska ha en eloge. Tyvärr var det svårt att höra vad åhörarna frågade, men i de flesta fall kunde man gissa sig till vad frågan var. Jag hade inga problem med ljudet, men Lasse hade svårt att uppfatta vad som sas på grund av att han tyckte det var ett ekande ljud. Ni lyckades riktigt bra med ert första digitala försök.

Hälsningar Ingela"

Gunnar Jernström:

Gunnar lämnar en rad handfasta tips till förbättring och avslutar :

"... Det kommer nog att dröja tills vi kan ha stora möten igen så det är väl
värt att utveckla sändningstekniken. Det är jättebra att vi har gjort en
första sändning, nu har vi något att utveckla ifrån.

Gunnar"

Anders och Krister! TACK för allt arbete ni lagt ner på att planera och genomföra sändningen!

Vi får inte glömma att tacka Barbro Månsson speciellt, för all extra administration i samband med mötet.

Prorgramkommittén med Leif Allvin, Britten Sollinger och Marianne Friman har än en gång gett oss en upplevelse.

Tack för ert fina arbete med att finna bra artister/föredragshållare.

Text och bild: Bengt G Bengtsson

Inlägg: Bengt G Bengtsson (0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com )