2020-01-21, Studiebesök på Kahls Kaffe

Ett intressant och givande studiebesök tack vare guiden Sven Olof Enemans trevliga föreläsning och guidning. Kommittén för studiebesök och utflykter skall ha all heder för sitt val.

• Två sörplande medlemmar.

Studiebesök på Kahls Kaffe den 21 januari 2020

Över 40 medlemmar deltog i besöket.

Vår guide, Sven Olof Eneman, började på Kahls 1966 och är fortsatt anställd, men jobbar bara så lite han vill. Som utbildad "Rostmästare" är det han inte vet om kaffe inte värt att veta.

Han bjöd till att börja med på en kopp kaffe!

Därefter fick vi en föreläsning om kaffet från getaherden Kahldi (eller snarare hans getter), som på 500 talet sägs ha upptäckt kaffebönan.

Vidare, som arabisk dryck kom kaffet också till Europa, där drycken blev välsignad av påven Clemens den VIII, som en kristen dryck.

Via Londons kaffehus 1650, där allmänheten kunde få en kopp för en penny och samtidigt lyssna på de lärde, kom kaffet 1685 till Göteborg.

Trots brännvinsindustrins protester ökade försäljningen så att vi i Sverige år 1900 konsumerade två kilo per person. En konsumtion som trots hinder på vägen i form av importstopp vid världskrigen, nu är åtta kilo, eller 160 liter kaffe per person.

Så var det dags för att provsmaka (sörpla) på tre sorter, samtidigt som frågorna haglade i luften.

Efter föreläsnigen med kaffesörplandet var det gott att få resa på sig.

Före besöket i fabriken fick vi ta på oss rockar och skyla håret med mössor, för hygienens skull. Detta väckte en viss munterhet.

Och väl inne i fabriken fotograferades det vilt.

Förutom en mäktig kaffedoft var det paketeringsmaskinerna som tilldrog sig uppmärksamheten. Klicka på bilden för action.

Vi har fått vara med på ett intressant och givande studiebesök, som kommittén för studiebesök och utflykter skall ha all heder av.

Vi sänder också ett tack till Sven Olof Eneman och Kahls Kaffe för eftermiddagen och också för goodiebagen, som vi skall njuta av så småningom, tillsammans med de nyvunna insikterna.

Text och bild: Bengt G Bengtsson (0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com )