2019 01 10 Månadsmöte med Negar Zarassi och Lowe Pettersson

"En oförglömlig upplevelse!... också pianisten och ackompanjatören Lowe Pettersson fick visa sin virtuositet med några härliga pianosolon.
Självklart blev det mycket applåder och stående ovationer efter denna oförglömliga upplevelse. Vi tackar för att vi fick förmånen att lyssna till detta." skriver Claes Green.

Månadsmöte den 10 januari 2019

Ovanligt många medlemmar sökte sig till Kulturhuset.

• 151 medlemmar hade slutit upp.
  • Ständig påfyllning av nya medlemmar gör att medlemsantalet håller sig strax över 800 personer.
  • Var rädd om Matrikel 2018, det kan vara den sista, pga GDPR.
  • Årsmöte hålles torsdag 21 februari kl. 15.30, i Hulebäcksgymnasiet. Kostnadsfritt. Underhållning "100 år i bilder- Mölnlycke nu och då".
  • Studiebesöket till Botaniska är fulltecknat, extra dag den 3 juni.
  • Studiebesöket till Synagogan är fulltecknat, extra dag kommer att meddelas.
  • Resan Panoramatur i Göteborg, den 29 mars är nästan fulltecknad, men fortsätt anmäla till reservlistan. Se Resor
  • Beträffande vårens föredrag läs här.
  • Evenemang under våren
    • Den 11 februari, VAD HJÄRTAT EGENTLIGEN VILL, Mirja Burlin
    • Den 23 februari, Tillbaka till musiken, på Sorglösa Brunn/Bolåsa Värdshus
    • Den 14 mars, Den som glad är av  ANNA BROMEE
    • Den 9  april, Wiskyprovning på Bolåsa
    • Den 11 maj, Vintergäcken 35 år
    • Läs mer om evenemangen här.
  • KPR. Birgitta Jernström redogjorde för pågående verksamhet inom KPR
    • Detaljplan Bråta med 50 hyresrätter för äldreboende
    • Befolkningsprognos m.a.p 80-90-åringar
    • De 15 första trygghetsbodstäderna nu släppta i Hindås.
    • Kostnader för larm.
    • Kostnader för särskilt boende.
    • Eventuellt kommer ett separat tillfälle till fördjupning i KPR
    • Framförandet renderade applåder.

En minst sagt livlig aktivitet vid "listorna". Flera aktiviteter fulltecknade redan första dagen!

Och så till dagens underhållning:

En oförglömlig upplevelse!

Claes Green:

Vi var drygt 150 personer som hade samlats i Kulturhusets stora sal denna gråkalla januarieftermiddag. I programmet stod det Negar Zarassi med pianisten Lowe Pettersson. De flesta av oss hade nog aldrig hört talas om vare sig sångerskan eller pianisten, men nu vet vi bättre.

Det visade sig att Negar Zarassi var född i Iran och som med sin familj kom till Sverige som treåring i början av 80-talet. Efter sedvanlig skolgång utbildade hon sig i sång och är nu en strålande sopran med mycket stor bredd på sin repertoar. Hon inledde med en underbart finstämd tolkning av Gabriellas sång och sedan blev det en resa såväl geografiskt som i olika genrer av musik i form av visor, ballader, samba, musikal och opera fram till avslutningen "Time to say goodbye".

Det skulle bli för långt att redogöra för varje stycke, men några vill jag ändå lyfta fram. Det kändes t.ex. så rätt när hon på sitt födelselands tungomål tog upp en iransk kärleksballad med namnet "Sulthaan Galbaa". En av höjdpunkterna var förvisso Puccinis "O mio babbino cara" där det nog inte bara var jag som fick "ståpäls". Detta stycke kan ni för övrigt gå in på Youtube och lyssna på igen, där hon sjunger den med Oslo Symfoniorkester.

Lite senare i programmet sjöng hon Habaneran ur Bizet's Carmen och här lämnade hon plötsligt scen och mikrofon för att nere bland åhörarna, till stor munterhet, sjunga några av herrarna till.
Detta visade förvisso på hennes förmåga att trollbinda publiken, inte bara med sången utan med sitt charmiga beteende, lättsamma "mellansnack" och familjära utstrålning.

Mellan några av hennes stycken fick också pianisten och ackompanjatören Lowe Pettersson visa sin virtuositet med några härliga pianosolon.

Claes Green

Och som Marianne Friman sammanfattade: Det är inte dags för "Time to say goodbye" utan för att säga "Vi ses igen".

Bilder: Ove Sjöstrand

Text: Claes Green