18 10 30, Besök på Aftonstjärnan

"Ett stort tack till vår förträfflige guide - Bertil Nolander: Lärare - Entreprenör- Teaterchef uppvuxen i Västerbotten. En person som starkt bidragit till att fastigheten och Aftonstjärnan lever vidare. Ett mycket intressant besök", skriver Bengt Wallin. Se mer nedan.

• Bertil Nolander, Lärare - Entrepenör- Teaterchef

Bengt Wallin:

Besök på Aftonstjärnan.

Före dagens hus byggde den fristående nykterhetsklubben Aftonstjärnan en samlingslokal i ett plan på platsen. Detta hus brann ner till grunden 1902.

Nuvarande hus stod klart 7 månader senare, i mars 1903 - 12 gubbar byggde !!!! 1915 började man hyra ut A-salen för filmvisning. Maskinisten kom cyklande från Mölndal för att köra projektorn! Under 1940-talet såldes huset till en privat person som startade karamellkokeri.

Bild  från Aftonstjärnans hemsida.

Mitten 1980-talet var huset rivningsfärdigt. Huset rustades upp av Bostadsbolaget till ursprungligt utseende 1994.

Bild från Bertil Nolanders bildspel.

Kent Andersson använde åren 1996-2004 som teaterscen för sina nyårsrevyer. Numera är det bas för Carl-Einar Häckner.

Bild från Bertil Nolanders bildspel.

Ett stort tack till vår förträfflige guide - Bertil Nolander: Lärare - Entreprenör - Teaterchef, uppvuxen i Västerbotten. En person som starkt bidragit till att fastigheten och Aftonstjärnan lever vidare. Ett mycket intressant besök.

Bengt Wallin

Några bilder.

Vid rundvandring i huset roades/förundrades en grupp besökare av Bertil Nolanders beskrivning av hur invånarna organiserade livet för hundra år sedan.

I denna lägenhet bodde Karl Lally Andersson med sin familj. Ett litet logistikproblem varje kväll och morgon.

Kanske var det till och med tretton personer, då äldsta dottern också hade ett barn.

Vi fick också veta att Lindholmen var en egen ö, som tillhörde Sverige.

Samt att "Slottet" på Slottsberget en gång förlänades Drottning Blanka i morgongåva.

Hvuddelen av byggnaderna på Lindholmen var "Åttamannahus". Hus byggda av varvsarbetarna själva. Åtta man var det samma som åtta familjer, dvs 50-70 personer.

Bild från Bertil Nolanders bildspel.

En sådan fastighet kunde på 1990-talet köpas för en krona. Men då hade den också brunnit två gånger.

Läs mer om Aftonstjärnan.

Ett tack också till kommittén Studiebesök och utflykter, för ännu ett bra utflyktsmål.

Bild och bildtexter: Bengt G Bengtsson