Månadsmöte den 2 mars, med Rådakören

På månadsmötet fick vi information, chans att vinna på lotteriet samt lyssna till Rådakörens avskedsföreställning, med anledning av att Eskil Björnegård efter respektingivande 44 år med kören, drar sig tillbaka.

• Rådakören under ledning av Eskil Björnegård. (Bild Ove Sjöstrand)
  • Eskil Björnegård (bild Ove Sjöstrand)
  • Rådakören under ledning av Eskil Björnegård. (Bild Ove Sjöstrand)
  • Eskil Björnegård (bild Ove Sjöstrand)

Gunnar Häggström hälsade alla närvarande välkomna, med ett speciellt välkommen till alla nya medlemmar. 96 medlemmar plus Rådakören, 25 personer (varav flera Spf-medlemmar) hade samlats.

Information

• Inger och Monika Green premierades för sina insatser under 6 resp 5 år som funktionärer i föreningen.
  • Bioprogram finns på bordet (och på hemsidan).
  • Råda Rum erbjuder "La Traviata" den 11 mars kl 19.00.
  • Fakturorna på medlemsaviften för 2017 är distribuerade med ett eget system för manuell avprickning, då förbundets nya system ännu inte fungerar.
  • Silllbordet den 1 juli kostar 225 kr. Anmälan erfordras.
  • Omröstning mellan ostfralla och kanelbulle till kaffet, gick övervägande till ostfrallans favör.
  • GH tackade också alla som skänkt priser till lotteriet.
  • Studiekommittén hade inget nytt, men önskade som vanligt förslag på kurser innför höstterminen.
  • Friskvårdskommittén meddelade att vårens studiebesök och utflykter var övertecknade. Steinbrenner och Nyberg hade genomförts 3 gånger. Besök på Rådhuset hade dubblerats och 7 personer står på kölista inför hösten. Barer, Bärs och Brännvin har dubblerats, också den med 7 personer på kölista inför hösten. Ragnhildsholmen var tidigt fulltecknad, men tveka inte att anmäla då det kan uppstå avanmälningar. På Landvetter flygplats genomförs två visningar samtidigt.
  • Ulla Nordström meddelade att de bokat biljetter till Oscarsrevyn på Lorensbergsteatern den 12 och 22 oktober. Se Teater. Så småningom kommer också biljetter till "Fantomen".

Underhållning

Och så var det dags för Rådakörens avskedsföreställning. Eskil Björnegård har lett kören i 44 år. En gärning värd all respekt.

Vi fick höra välkända stycken ur "The Great American Songbook", såsom, Walking My Baby Back Home, Moon River, My One and Only Love, My Way, med flera.

Vid I Can't Give You Anything But Love... svängde det till. Och visst är det intressant att få höra bakgrunden till låtarna och deras uppkomst.

Men The Great American Songbook i all ära. Det är ändå något existensiellt över Hasse och Tages, "Ett glas öl".

Vi tackar Rådakören och kanske dyker den upp i en annan skepnad så småningom.

Lotteri

Flera fina priser hade skänkts av medlemmarna och av Rolfs Flyg & Buss. (Bild Lennart Johansson).

Claes Green kollar litteraturen. (Bild Ove Sjöstrand).

Därefter följde Kaffe och ostfralla.

Bild Lennart Johansson.

Se flera  av Ove Sjöstrands bilder i Bildgalleriet.