Månadsmöte den 12 januari 2017 med föredrag av Linn Widell

Mötet öppnades av Gunnar Häggström som hälsade 142 deltagare välkomna, en dubblering sedan december månadsmöte.

• Fortfarande förvirrad?
  • Linn Widell
  • Mycket att begrunda
  • Och mycket att fråga om
  • Inte helt enkelt
  • Fortfarande förvirrad?
  • Linn Widell
  • Mycket att begrunda
  • Och mycket att fråga om
  • Inte helt enkelt

GH: Miniprogrammen är nu färdiga liksom bioprogrammen.

Fullbokningar

Den senaste veckan har flera personer hört av sig till bland annat studiebesökskommittén och undrat hur det kommer sig att aktiviteter är fullbokade innan man ens fått programmet i sin hand. Skälet är, sade Gunnar Häggström, att studiebesök liksom teaterprogram läggs ut på hemsidan dessförinnan, i detta fall några dagar före jul och de som går in på denna kan då snabbt göra en bokning. I pappersform finns programmen klara några dagar in i januari och i det fall de sänds per post så har det i olyckliga fall dröjt till efter trettonhelgen innan de nått adressaten då ingen postutdelning skett i anslutning till helgen. Gunnar Häggström uppmanade medlemmarna att bevaka hemsidan, har man ingen egen dator eller padda, pröva med att använda en på exempelvis något av biblioteken.

Nästa möte är årsmöte.

Möteshandlingar kommer att finnas tillgängliga på hemsidan.

Studiekommittén genom Birgitta Loftäng rapporterade:
Bagges föredragsserie startar 7 februari i Röda Rummet De som vill fortsätta denna serie uppmanas anmäla detta till Birgitta Loftäng.
Ny lista finns för en eventuell andragrupp i vinkunskap. Första gruppen är som vanligt full. Skriv på listan om ni vill deltaga så att vi ser att det finns ett tillräckligt deltagarantal. Start för kursen 27 februari.

Kommittén för studiebesök och utflykter genom Claes Green rapporterade: Intresset har denna vår varit större än vanligt. Besök på Steinbrenner den 25  januari är fulltecknat liksom extrabesöket den 8 februari. Vi räknar med att ordna minst ett besök till. Besök på Rådhuset den 21  februari är fulltecknat, till extrabesöket den 14 februari fanns platser kvar vid månadsmötet. Observera det nya klockslaget 14.00! Besöket på Landvetter Airport  har ökats så att man tar emot två grupper, alltså dubbelt antal. Vid mötestillfället fanns det några platser kvar. Barer, Bärs och Brännvin är utökat med ett extra tillfälle den 28 april, några platser kvar. Till utflykten till  Ragnhildsholmen den 11 maj finns platser kvar.

Resekommittèn genom Jan- Erik Johansson meddelar.

Resa till Falkenbergsrevyn sker den 3 februari.
Till resan runt Östersjön med Rolfs resebyrå är hittills 37 personer anmälda. Resebyrån har några rum kvar på besöksmålen så möjlighet finns för ytterligare några att följa med. Författaren till dessa rader har rest denna rutt några gånger privat och vill varmt rekommendera att besöka länderna kring det som en gång nästan var ett svenskt innanhav. Känn historiens vingslag!
Blomsterresa till Odense kan bli aktuell om tillräckligt många anmäler intresse.
Shoppingresa till Ullared- gratis- sker den 5 februari. Rolfs hämtar vid Garden Center, 20 anmälda, plats för 50 personer.
Kryssning med Birka 12 mars, genom Rolfs resebyrå till det subventionerade priset 495 kronor inklusive buss till Stadsgårdskajen i Stockholm och båt med hytt, mat, dans med mera. Anmäl direkt till Rolfs! Se Resor för mer information.

Teater genom Ulla Nordström. Vårens teatrar, Carmen och Macken är slutsålda. Under våren har ordnats 8 lunchteatrar. Föreställningarna börjar klockan 12 men insläpp till teatern sker 11.30 och då bör man vara där för att hinna äta utan stress. Till tre av dessa föreställningar fanns i skrivande stund ett fåtal biljetter kvar nämnligen till den 31 januari "Min passionerade farfars farmor" (Tolstoy), till den 8 februari "Kiss your Darlings" och den 23 februari "Bakom kulisserna". Kontakta Ulla Nordström för eventuella biljetter!
Den 26 februari 18.00 "Opera på bio" på Bio Roy ger baletten Törnrosa från Bolsjojteatern.
Biljettpris 240: -. Vi har tillgång till 10 biljetter.
Årets Wendelsbergsrevy spelas mellan 20 jan-12 febr. Medlemmar i Vintergäcken har 20 kronor rabatt på biljettpriset. Se vidare under Teater.

KPR genom Birgitta Jernström. Närmast skall remissyttrande angående trygghetsboende lämnas för
Björkelid i Rävlanda där 20 platser önskas
Mölnlycke fabriker där 100 platser önskas
Vad vi sedan kan få återstår att se.

Så var det dags för dagens föredragshållare, Linn Widell från Juristbyrån som belyste familjejuridik, arvsrätt och testamente.

Vad händer vid dödsfall, svår sjukdom, arv med mera, ett område där det inte är lätt att enkelt finna rätt lösning.
Betydelsen av att ha ett testamente, juridiskt bindande.
Vad innebär enskild egendom vid dödsfall, vid arv, vid skilsmässa eller upplöst samboförhållande?
Förordnande?
Mina barn, dina barn, våra barn, laglott med mera?
Bodelning vid dödsfall, vid skilsmässa men även i ett pågående äktenskap?
Många och snåriga men oerhört viktiga lagar och regler.

Det är svårt att överblicka helheten . Men, nog så viktigt att gå igenom sin egen situation. Lämpligen med en kunnig jurist och inte minst viktigt, medan tid är!

Text: Gunnar Jernström

Bild: Ove Sjöstrand och Bengt G Bengtsson