Historiskt

SPF Seniorerna Mörrum startades våren 1994.

Bilden ovan, Arne Tenland vid 20-årsjubiléet.

Föreningens månadsmöten har sen start hållts i Ådalskyrkans café förutom några gånger på andra platser.

Föreningen tillhör SPF Seniorerna, tidigare Sveriges Folkpensionärers Riksförbund och Sveriges Pensionärsförbund, en politisk och religiöst obunden intresseorganisation för pensionärer. Förbundet bildades 1939.

Föreningen firade sitt 20-års jubileum i restaurangen vid Kungsforsen i Mörrum. Arne Tenland gav en kort minnesbeskrivning och Jonathan underhöll. PRO Mörrum och SPF Bodekull uppvaktade.  Förtjänsttecken delades ut av ordförande Björn Nylén.

25-årsjubileet firades på Svängstakrogen. Under buffén underhöll Fyra Skägg. SPF-distriktet och SPF Bodekull uppvaktade föreningen. Ordförande Björn Nylén uppvaktade tidigare ordföranden Erik Henriksson med en blombukett eftersom Erik fyllt 90 år under året.

Björn Nylén, ordf. och Erik Henriksson, f.d. ordf.

2020 slog Coronapandemin till, vi hann ha årsmöte innan alla program och aktiviteter måste ställas in/skjutas på framtiden. I stället för att öppna en konversation med något om vädret blev det "har du fått vaccin än?" som första fråga. Seniorer (70+) fick förhållningsorder om att isolera sig, inte träffa folk utanför närmaste familjen, försöka få någon yngre att handla åt sig osv. Livet förändrades, speciellt för Seniorerna.

Årsmötet 2021 kunde (tredje gången gilt) hållas i Forneboda Klubbstuga den 15 juli. Juli 2021 planerade vi för en höst nästan "som vanligt", månadsmöten varje månad och ytterligare aktiviteter - alla genomförda enligt Folkhälsomyndighetens regler. Vi såg alla fram emot att kunna träffas igen.

Under 2022 ökade aktiviteterna med ett antal studiebesök, många med gemensam måltid före eller efter. Månadsmöten genomfördes förutom i januari (inställt pga Corona). Folkhälsoveckan hade många aktiviteter, våra sponsorer var väldigt givmilda och ett antal vinster kunde lottas ut till de som deltagit i olika aktiviteter under veckan. Bussresan gick till östra Blekinge där vi blev guidade. Året avslutades med att barnen från Fritids i Mörrum kom och genomförde ett mycket fint program av nya och äldre julsånger. Inte mindre än ett femtiotal Lucior, tärnor, tomtar och pepparkaksgubbar deltog.