Månadsmöte den 25 oktober 2023

Vilhelminabon Lars Peder Danielsson föreläste på dagens månadsmöte om sitt jobb som naturbevakare på Länsstyrelsen, ett stort och omfattande arbete.

Sedan ordförande Lars Ekbäck hälsat alla välkomna och bl.a berättat att föreningen vuxit  detta år och nu nästan har 200 medlemmar lämnades ordet till Lars Peder Danielsson som skulle berätta om sitt jobb som naturbevakare på Länsstyrelsen.
Lars Peder började med att visa bilder och berätta hur intresset för naturen väckts redan i barndomen genom familjens naturintresse, men betonade även att man lekte på ett annat vis i skolan på den tiden, man klädde sig för att kunna leka på rasterna, man lekte i naturen.
Arbetet på Länsstyrelsen står i samhällets tjänst, man värnar om människors friluftsliv, man inventerar djurarter som räv, varg, björn och järv. .Att skilja på järv och lospår lärdes även ut.
Lars Peder berättade vidare bl. a om den nya Lapplandsleden, en 19 mil lång skid och vandringsled som nu finns mellan Hemavan och Borgafjäll.
Att arbetet som naturbevakare är ett stort och omfattande arbete, men även ett arbete som behövs, har  nog alla förstått efter LarsPeders fina redogörelse och bildvisning.
Efter att Lars Peder svarat på några frågor och avtackats fortsatte mötet med en kaffepaus innan Inga-Britt från aktivitetskommitte`n berättade om kommande aktiviteter .
Mötet avslutades på sedvanligt sätt med lotteridragning.
Nästa möte är den 15 november.