Resa till Finland via Åland

Resan gjordes 11 augusti - 15 augusti 2017. Vi besökte bl a Kökar på Åland, Åbo, Hangö, Lovisa, Borgå och Helsingfors.

• På båten till Åland/Eckerö
  • Vi väntar på båten i Långnäs som ska ta oss till Kökar.
  • Vi går ombord på båten till Kökar
  • I närheten av Kökar
  • Kökar - Middag på hotell Brudhäll
  • Kökar - Utsikt från hotell Brudhäll
  • Gamla tider på Kökar. Tavla på hotellet.
  • Kökars kyrka
  • Dags för guidad tur i Åbo
  • Utanför hotellet i Åbo
  • Besök i Åbo domkyrka
  • Besök vid Åbo slott
  • Lunch i Hangö
  • Utsikt från restarurangen i Hangö
  • Nu har vi kommit till Lovisa
  • Melita Sjöholm guidar i Lovisa
  • Lovisa
  • Borgå - här bodde Johan Ludvig Runeberg
  • Från J L Runebergs hem
  • Lunchstället i Borgå
  • Frukost på hotellet i Helsingfors
  • Utanför hotellet i Helsingfors
  • På båten till Åland/Eckerö
  • Vi väntar på båten i Långnäs som ska ta oss till Kökar.
  • Vi går ombord på båten till Kökar
  • I närheten av Kökar
  • Kökar - Middag på hotell Brudhäll
  • Kökar - Utsikt från hotell Brudhäll
  • Gamla tider på Kökar. Tavla på hotellet.
  • Kökars kyrka
  • Dags för guidad tur i Åbo
  • Utanför hotellet i Åbo
  • Besök i Åbo domkyrka
  • Besök vid Åbo slott
  • Lunch i Hangö
  • Utsikt från restarurangen i Hangö
  • Nu har vi kommit till Lovisa
  • Melita Sjöholm guidar i Lovisa
  • Lovisa
  • Borgå - här bodde Johan Ludvig Runeberg
  • Från J L Runebergs hem
  • Lunchstället i Borgå
  • Frukost på hotellet i Helsingfors
  • Utanför hotellet i Helsingfors

Det var fredag morgon kl 07.00 den 11 augusti 2017 när vi, 37 glada och pigga föreningsmedlemmar, åkte från Brandbergens Centrum till Finland via Åland och Kökar. Som flera gånger tidigare åkte vi med Sundbergs Busstrafik med lugna och säkra Desiré bakom ratten. Som nästan alltid när vi är ute och åker så sken solen från en klarblå himmel och temperaturen var drygt 20 plusgrader. Med andra ord, ett riktigt kalasväder.
Vi åkte mot Grisslehamn för vidare färd över Ålands hav med Eckerölinjen kl 10.00 till Eckerö på Åland. Under överfärden serverades kaffe och mackor i kafeterian Käringsund. Från Eckerö åkte vi mot Mariehamn där det blev en kort sightseeing p g a vägarbete och avstängda gator. Vidare från Mariehamn till Långnäs på andra sidan Åland, varifrån vi åkte vidare med M/S Skiftet kl 16.00 ut till Kökar dit vi anlände efter ca 2,5 timmars härlig sjöresa. Efter ca 10 minuters bussfärd på Kökar var vi framme vid Hotell Brudhäll.
Efter en god middag på hotell Brudhäll somnade vi gott till vågskvalpet från havet för att nästa morgon äta en traditionell hotellfrukost på hotellet. Efter frukosten hade vi ett par timmar egen tid innan vi åkte ner till båten som tog oss till Galtby i Korpo. På vägen till båten hann vi med att besöka Kökars kyrka. Efter ca 2,5 timmars båtfärd var vi framme i Galtby och sedan vidare via Nagu och Pargas till Åbo, dit vi anlände under tidig kväll med påföljande middag och övernattning på Scandic Plaza. Nästa dag, som var söndag, blev det sightseeing i Åbo direkt efter frukost och därefter avfärd mot Helsingfors med lunch och guidat besök i Hangö under resan dit. Middag och övernattning på Scandic Paasi Helsingfors.

Nästa dag som var måndag åkte vi till att börja med till staden Lovisa som ligger ca en timmes resa österut från Helsingfors. Där guidade medresenär Melita Sjöholm som är medlem i vår förening och som bott i Lovisa de första 40 åren av sitt liv. Melita kunde allt om Lovisa och ville visa upp mycket mer men tiden var lite knapp. Under återresan till Helsingfors stannade vi till i Borgå där vi åt en god lunch hos Hanna Maria och blev guidade i Johan Ludvig Runebergs forna hem. I Helsingfors hade vi ett par timmar egen tid innan det var dags att åka till hamnen och Viking Lines M/S Gabriella som skulle ta hos hem till Sverige. Middagen, i form av smörgåsbord, intogs på båten under kvällen och nästa morgon åt vi den traditionella sjöfrukosten innan vi gick iland.
Nöjda och fortsatt glada, anlände 37 trevliga resenärer åter till Brandbergen vid 11-tiden efter en fullmatad och trivsam resa i vårt östra grannland.