Folkhälsa

Grundläggande för hälsa och livskvalitet är att äldre kan fortsätta att var fysiskt, mentalt och socialt aktiva och därför är de fyra områden som utgör det goda åldrandets hörnpelare särskilt viktiga och bör lyftas fram – Fysisk aktivitet, Bra matvanor, Social gemenskap och Meningsfull sysselsättning.

Friskvård är ett vitt omspännande område. Egentligen allt det vi sysslar med, kaféverksamhet, umgås vid möten, fester, långpromenader etc. Men oftast förknippas friskvård med det senare, aktiviteter som får lungor, hjärta och andra muskler att arbeta lite extra. Friskvård är kort och gott det som håller kroppen och hjärnan igång.

Vårt friskvårdsombud följer noga vad som finns att erbjuda medlemmarna, till rimliga priser. Ordnar med ledare som kan göra de förberedelser som kanske behövs, som att lägga upp aktivitesprogram och vara med som coach och vägvisare om så behövs.

Alla friskvårdsaktiviteter är i princip avgiftsfria, men vissa aktiviteter bedrivs som studiecirklar och för dessa tar vi ut en avgift per person och termin eftersom de sker i lokaler vi hyr.
Om vi är i en bowlinghall eller gym etc så är det den lokalens priser som gäller och då betalas av deltagarna själva.

Har du svårt att höra samtal hemma? Börja använda automatisk textning av vardagssamtal.

Tekniken för att översätta tal till text automatiskt har nu kommit så långt att personer med hörselnedsättningar kan ha god hjälp av tekniken för att uppfatta samtal. I vår förening har tekniken använts för textning av månadsmöten, och den har förklarats i en tisdagsföreläsning. Det är lätt att komma igång, och om man har utrustning så är det inga direkta kostnader (gäller mars 2021).

Låt en mobil eller surfplatta med appen Google Transkribering stå på köksbordet för att förenkla samtalen hemma. Klicka här för att läsa en sida som förklarar mer i detalj hur det går till.