Båtresa 29 maj 2017

Resa med Nämdöfjärd till Siaröfortet och Norröra

SPF Seniorerna Vaxholm hade sitt sista månadsmöte för våren på båten Nämdöfjärd, som i strålande skolsken åkte ut i skärgården en av de sista dagarna i maj. Med på färden var både gamla medlemmar som varit med flera gånger tidigare och nya som just hade påbörjat sitt medlemskap.

Vid första uppehållet var det guidning av Siaröfortet, innehållsrikt och humoristiskt. Bygget av fästningen startades för hundra år sedan under första världskriget, men på grund av stora förseningar blev det inte klart förrän drygt tio år senare. Det blev en kort tid som försvars-anläggningen var i bruk, eftersom det var mycket som förbisetts och blivit fel och den lades ner efter bara några år. Idag är det ett museum. Fortet ligger egentligen på Kyrkogårdsön, vilken fått sitt namn av att det en gång i tiden begravdes människor där som hade drabbats av kolera. Ön med namnet Siarö ligger strax intill på andra sidan sundet.

Efter besöket fortsatte färden till Norröra, där det endast bor ett fåtal personer året runt men sommargästerna är i stället desto fler. Här blev det information och visning från inspelnings-platsen, där filmatiseringen av Astrid Lindgrens så välbekanta TV-serier och böcker om Saltkråkan ägde rum för ungefär femtio år sedan. Guiden, som hade många års erfarenhet berättade, att det kom människor från många länder för att höra om Tjorven, Skrållan och för att besöka denna vackra ö.

Mellan sevärdheterna fanns det också tid för mat och dryck. Några valde att gå på restaurangen vid Siaröfortet, medan de flesta provade på den fina maten på båten. Det fanns också de som hade med sig sin förtäring.

Stämningen var hög under hela utflykten som startade klockan tio på morgonen och avslutades mellan fem och sex på eftermiddagen. Över hundra passagerare följde med Uffe Carlsson på hans båt den här dagen och det var många som såg fram emot en ny resa med liknande koncept nästa vår.

/Eva Roman Giby

Se bilder från vår båtresa.