Resa till Vinön

16 augusti

Tisdagen den 16 augusti var vi uppe tidigt för att följa med bussen till Vinön.

Så roligt att vara igång med föreningens höstaktiviteter!
Kerstin Larsson och Kanalbuss hade ordnat en härlig resa för oss medlemmar i SPF Seniorerna Vreta kloster. I den fullsatta bussen hade vi också med oss medlemmar från andra föreningar.

Vi anlände till färjeläget i Hampetorp och inväntade färjan med morgonkaffe och smörgås.
Färden över Hjälmaren är ca 5 km lång och på andra sidan mötte Vinövärden Eva upp. Hon guidade oss från söder till norr på ön och vi fick veta mycket om öns historia, befolkning, kultur och nutid.

Vi åt en underbar lunch på Vinöns värdshus och självklart serverades den populära Hjälmaregösen.
Vinön har ca 100 bofasta, många sommargäster och turister. Affärerna som förr fanns på ön är nedlagda och så också skolan. Lantbruk och fiske kombineras och det finns flera fårbesättningar på ön.
Färjornas tider anpassas till arbets- och skoltider. Närmaste stad är Örebro och många jobbar där eller i närliggande orter. Numera är det också vanligt att arbeta från hemmet via datorn.

Brandvärnet och sjöräddningen är i ständig beredskap och varubuss/bil och PostNord kommer regelbundet till ön.
Vi besökte också det nyrenoverade missionshuset och den nedlagda skolan, där vi kunde köpa kaffe och glass.

Färjan som avgick klockan 15.45 tog oss tillbaka till fastlandet och efter ett kortare fikastopp så var vår dagsresa över för den här gången.

Text: Wivi-Anne Tjäder
Foto: Wivi-Anne Tjäder, Kattis Dahlström, Kerstin Larsson

Se fler foton i Bildgalleriet.